De geest van Beaumont

3sterMenuet, augustus 2014

Wekenlang heeft Emma zich verheugd op de zomervakantie. Samen met haar ouders en twee broers gaat ze elk jaar naar hun vakantiehuisje in Frankrijk; een soort paradijsje in een klein dorp, waar je eindeloos kunt spelen, zwemmen en van de zon genieten.
Maar deze zomer is het minder leuk dan anders. Haar broer Thomas is aan het klieren en puberen, maar dat is nog wel te doen. Veel enger is dat Emma ’s nachts een raar blauw licht ziet. Er verschijnt dan een vrouw in haar kamer, een vrouw die tegen haar praat. Emma vindt het doodeng, maar durft aan niemand te vertellen dat er een geest aan haar bed staat. Thomas plaagt haar al genoeg, maar papa en mama zullen denken dat ze gek is.
Maar de vrouw blijft komen. Emma moet tegen haar dochter gaan zeggen dat haar moeder zo’n spijt heeft. Daarna zal de vrouw Emma nooit meer lastig vallen. Maar wie is die dochter? En wie is die blauwe vrouw?

Een zonnige zomervakantie wordt een soort nachtmerrie. Logisch dat Emma aan niemand iets wil vertellen: wie gelooft er nou dat je een geest gezien  hebt? Maar als zij op aanwijzingen van de geest een oude munt achter de plint vindt, is het duidelijk dat er echt iets aan de hand is. De vader van Emma is historicus; hij vindt het leuk om uit te pluizen wie er vroeger in hun huis woonden. Zo komt Emma erachter wie de geest is.
De geest van Beaumont is een heerlijk vakantieboek, dat helaas wel eens te lang blijft steken in beschrijvingen van het gewone vakantiegekabbel. Dat vertraagt het verhaal. Ook zijn er wat losse draadjes die niet netjes worden afgewerkt: wat is er nou precies met die meneer Argentin aan de hand en wie is die enge vrouw die in het bos opduikt? Het is wat onbevredigend dat hier geen antwoord op komt. Een goede redactie had dit boek naar een hoger niveau kunnen tillen.

Bij De geest van Beaumont is een speciale website. Bovendien staat er bij elk hoofdstuk een QR-code, zodat je achter nog meer geheimen van dit boek kunt komen. Lezers zonder smartphone mogen een mail sturen, zodat ook zij toegang tot de codes krijgen. Een leuk extraatje. De geest van Beaumont is een zomers vakantieboek, geschikt voor liefhebbers van geschiedenis en van spookverhalen. Elf jaar en ouder.