Vlieg!

3sterLemniscaat, april 2013

Marius is de laatste tijd het liefst alleen. Zijn oudere broer Pieter is een pestkop, zijn ouders begrijpen hem niet. Liefst is Marius bij opa. Opa laat hem met rust en knutselt vliegers met hem. En opa vertelt hem zijn geheim: toen opa zelf zo oud was als Marius schold hij een oudere jongen uit voor Kraai Dakkenschijter. Die bijnaam bleef vervolgens aan die jongen kleven. Later werd zelfs zijn dochtertje Stink-ei genoemd. Opa heeft er zijn leven lang spijt van gehad dat hij die naam Kraai Dakkenschijter verzonnen had. Marius begrijpt dit maar al te goed. Hij heeft ruzie met een jongen die Vogelpoep genoemd wordt en is doodsbang dat deze jongen hem iets aandoet.
Marius heeft nog meer aan zijn hoofd. Zijn ouders zijn bezorgd over hem en Marius is bang dat ze hem willen opbergen in kliniek Vreugdendal, het ‘gekkenhuis’. Hij hoeft toch alsjeblieft niet tussen al die rare mensen te wonen? Het verhaal gaat zelfs dat Vogelpoep er ook gezeten heeft. Ook opa durft niet goed langs het hek van Vreugdendal. Het verleden en het heden zijn meer met elkaar verweven dan Marius kon bedenken.

Marius en zijn opa doen in de verte denken aan de Robinboeken van Sjoerd Kuyper, al is Marius wel een stuk ouder dan kleuter Robin. Beide jongens zijn dromers, beide opa’s laten hun kleinzonen volledig in hun waarde.
Met zijn elf jaar is Marius een grote tobber. Zijn angst voor Vogelpoep is goed invoelbaar, net zo goed als je begrijpt dat de jongen denkt dat hij in de ogen van zijn succesvolle en actieve vader maar een mislukking is. Ook de vrees dat zijn ouders van hem af willen en hem naar Vreugendal brengen, is volkomen logisch.
Wel is Vlieg! erg vol qua thema’s en symboliek. Vogels, vliegers, bijnamen met die met vogels te maken hebben, sterren, astronauten… maar aan het eind van het boek laat Marius trots zijn zelfgebouwde vlieger op. Het komt wel goed met hem.

Vlieg! is mooi geïllustreerd met zwart-wit tekeningen van Philip Hopman. Ze passen prachtig bij de ingetogen sfeer van het verhaal. Het lettertype is jammer genoeg wat klein, zodat het boek in eerste instantie voor wat oudere lezers geschikt lijkt. Vlieg! is een mooi boek over opgroeien en over hoe je daden uit het verleden invloed kunnen hebben op het heden. Voor tien jaar en (veel) ouder.