De familie Grafzerk - Niet te filmen!

3sterillustraties: Juliette de Wit
Ploegsma, juli 2017
Boekenberglesbrief, Kinderboekenweek 2017

De vader van Yara is filmregisseur. Omdat hij nooit veel geld heeft, filmt hij meestal ‘op locatie’. Dit keer gaat hij een griezelfilm opnemen op de afgelegen begraafplaats Rusthof. Omdat Yara vakantie heeft en er niemand is die op haar kan letten, moet ze mee. Saai…
Heeft Yara het even mis! Rusthof is een heel bijzondere begraafplaats. ’s Avonds kringelt er een soort groene damp uit de graven en de mensen die op Rusthof ‘wonen’, komen dan uit hun kist. Er is één kind begraven op Rusthof: de jongen Junior. Hij is even oud als Yara. Toen hij leefde dan, want hij is al zeker 50 jaar dood. Yara en Junior sluiten vriendschap. En ze hebben elkaar hard nodig, want er zijn wat mensen met de filmcrew meegereisd die snode plannen hebben. Zo is er de griezelige acteur Boris Korsakov, die al snel doorheeft wat het geheim van Rusthof is. Ook de roddelfotograaf Karel Vermeijden sluipt stiekem rond; als hij ontdekt wat er op Rusthof speelt, is hij helemaal niet meer geïnteresseerd in een actiefoto van een beroemde actrice. Hoe zorgen Yara en Junior ervoor dat het geheim van Rusthof bewaard blijft?

Een begraafplaats is een dankbaar decor voor een griezelboek, al is het natuurlijk wel een tikje afgezaagd. De bewoners van Rustoord zijn een soort zombies. In feite zijn ze niet zo griezelig (goed, met uitzondering van oom Vladimir), het jongetje Junior zou bijna bij je in de klas kunnen zitten. Zijn belangstelling voor mobieltjes en computers is grappig: deze kent hij alleen uit de reclamefolders die wel eens in pakken bij de begraafplaats gedumpt worden.
Het perspectief verspringt nogal eens en dat kan (zeker in het begin) wat verwarrend werken, maar het verhaal zelf verloopt gewoon in chronologische volgorde. En hoewel alle losse eindjes keurig zijn afgewerkt, is De familie Grafzerk – Niet te filmen! het eerste deel van een serie.

In de verte lijkt De familie Grafzerk een beetje op de boeken over Spekkie en Sproet (Vivian den Hollander) maar dat kan komen doordat de illustraties in beide gevallen van Juliette de Wit zijn. Niet te filmen! is een toegankelijk, niet zo eng griezelboek voor een brede groep lezers van negen jaar en ouder.