Voortgezet onderwijs 15+

De bijzondere kinderen van mevrouw Peregrine

3stervertaling: Tine Poesen
Clavis, maart 2012

Jacob had geen doorsnee grootvader. Hij had een opa die zijn kleinzoon vreemde verhalen vertelde, over zijn jeugd, toen hij ergens bij Wales woonde, in een weeshuis voor bijzondere kinderen. Bij de verhalen hoorden merkwaardige foto’s: een meisje dat leek te vliegen, een jongen die rotsblokken optilde… Toen Jacob ouder werd, besloot hij dat opa’s verhalen verzonnen zijn en de foto’s bedrog.
Dan overlijdt zijn opa onder vreemde omstandigheden. Jacob is erbij als hij sterft en hij weet zeker dat hij een afgrijselijk monsterachtig iets in zijn opa’s nabijheid heeft gezien. Bij wijze van therapie vertrekt Jacob naar het eiland bij Wales. Het weeshuis vindt hij: een troosteloze ruïne. Maar terwijl hij er rondsnuffelt, ontdekt hij dat zijn opa niet gelogen heeft. Via een lus in de tijd kan hij terug naar 3 september 1940, de dag waarop het eiland werd gebombardeerd en het weeshuis in de tijdlus raakte. De bijzondere kinderen bleven voortaan de leeftijd houden die ze hadden op de dag van het bombardement. Maar er zijn meer wezens die de lus in de tijd kennen. De kinderen –en ook Jacob- zijn in gevaar. Groot gevaar!

De bijzondere kinderen van Mevrouw Peregrine is een bijzonder boek. Het is geïllustreerd met ouderwets aandoende foto’s, die de raadselachtige kinderen laten zien die Jacob beschrijft. Aanvankelijk geloof je met Jacob dat opa inderdaad aan het fantaseren en hallucineren is geweest. Ook als Jacob het monster ziet, ben je bereid te geloven dat hij zich vergist. Daarom is het later wel wat moeilijk te geloven dat er een lus in de tijd zit, waardoor Jacob heen en weer kan tussen 1940 en nu. Het verhaal wordt ook vrij ingewikkeld als blijkt dat er veel meer plaatsen bestaan met lussen en dat er ook meer plaatsen zijn waar weeshuizen als die van mevrouw Peregrine zijn. Tenslotte blijken er schepsels en monsters te bestaan die snode plannen hebben met de lussen en de mensen die erin leven. Het vraagt wel wat van de lezer om de weg in dit verhaal te vinden.

Toch is De bijzondere kinderen van mevrouw Peregrine een boek dat zeker de moeite waard is. Alleen al voor de prachtige vormgeving zou je het willen lezen. Jacob vertelt zijn verhaal in de eerste persoon enkelvoud. De bijzondere kinderen van mevrouw Peregrine is een spannend, raadselachtig en wonderbaarlijk verhaal, een dikke pil van 378 bladzijden waarin het fijn verdwalen is, geschikt voor lezers vanaf vijftien jaar.