Dat stomme boek

3sterVan Holkema & Warendorf, september 2013

Je zal maar ADHD hebben en dan op school de opdracht krijgen een boek te schrijven. En dat terwijl je je nog geen kwartiertje ergens op kunt concentreren. Ivan besluit als titel ‘Dat stomme boek’ te kiezen. Geen idee nog waar dat stomme boek over moet gaan.
Dan belt zijn moeder hem op: Ivan moet meteen thuiskomen, want zijn vader is zoek. Nu is Ivans vader wel vaker een paar dagen de hort op, dus dat is niets vreemds. Dit keer wil zijn moeder zelf haar man opsporen en Ivan en zijn zusje moeten mee. Via Maastricht, Aken en Keulen komen ze in Berlijn terecht; de stad waar Ivans ouders elkaar leerden kennen. Ivan maakt van de nood een deugd en beschrijft voor dat stomme boek de zoektocht naar zijn vader. Hij moet ergens in Berlijn zijn. Maar daar loopt ook dat Engelse meisje, met dat rode haar en met haar chocoladebruine hond Max.

‘Heeft u Dat stomme boek in huis?’ Het lijkt Ivan wel grappig als mensen in de boekhandel zo om zijn boek komen vragen. Welk boek? ‘Dat stomme boek’.
De titel van Dat stomme boek is alvast geweldig. Maar ook verder is deze roadtrip vol vaart en plezier geschreven en heeft het boek heel wat meer te bieden dan je in eerste instantie zou denken.
Ivans vader is manisch-depressief. Dat is niet eenvoudig voor een puber met ADHD en ook niet voor zijn hoogsensitieve kleine zusje. Ivan weet laconiek met de ziekte van zijn vader om te gaan, al blijkt -naarmate het boek vordert - dat het niet eenvoudig is om zo’n vader als de zijne te hebben. Pas na de climax begrijp je wat er echt aan de hand is. Heel even dacht ik: bah, wat een schrijverstruc, maar binnen een halve bladzijde had ik het de auteur vergeven. Ivan vertelt heel overtuigend de rest van het verhaal en waarom hij het zo geschreven heeft. Niks schrijverstruc. Wel een onverwachte wending die ervoor zorgt dat Dat stomme boek veel meer is dan alleen een hilarisch verhaal over een zoektocht dwars door Duitsland.

Je zou verwachten dat én ADHD én een manisch-depressieve vader én een hoogsensitief zusje én een eerste verliefdheid wat veel zijn voor een boek, maar dat valt in de praktijk erg mee. Puber Ivan heeft het niet makkelijk, maar is wel een zeer overtuigende hoofdpersoon. Dat stomme boek is een boek dat vlot weg leest en -alleen al vanwege de provocerende titel- geschikt is voor een grote groep lezers vanaf dertien jaar.