De Wonderlingen

3sterLannoo, juni 2016

Het is 1766 als Billy Wonderling schipbreuk lijdt op de Kraken, een schip dat met man en muis vergaat. Alleen hijzelf en zijn hondje Teer overleven, maar hij moet zijn broer Marcus begraven op een strand. Billy komt in Londen terecht, belandt per ongeluk in de gloednieuwe Koninklijke Schouwburg en wordt acteur. En daarmee is Billy Wonderling de stamvader van een beroemde acteursfamilie die generatie na generatie op het toneel staat.

In 1990 loopt Joseph weg van kostschool. Hij gaat in Londen op zoek naar Folgate Street 18; het adres waar een hem onbekende, wat zonderlinge oom moet wonen. Niet alleen de oom blijkt zonderling, het hele huis is ingericht alsof oom Albert nog in de 18de eeuw leeft. Het lijkt een schilderij, een soort toneeldecor, een huis waaruit de bewoners net eventjes weg zijn. Joseph begrijpt er niets van. Hoewel hij van zijn oom nergens aan mag komen, gaat hij toch op onderzoek uit. Langzaam komt hij op het spoor van de geschiedenis van een vreemde familie, de familie Wonderling.

Net als in De uitvinding van Hugo Cabret (Mynx, 2007) bestaat een groot deel van De Wonderlingen uit beeldverhaal, prachtige potloodtekeningen in zwart-wit. De eerste 387 bladzijden vertellen in beelden de geschiedenis van Billy Wonderling en zijn nakomelingen. Het verhaal van Joseph is in tekst weergegeven.
De Wonderlingen is een ode aan de fantasie. Wanneer de ontknoping komt, ben je even teleurgesteld – hooguit één bladzijde. Daarna merk je dat het niet uitmaakt; het gaat om het verhaal, zou oom Albert zeggen, al klinkt dit vrij cryptisch als je de plot (nog) niet kent.

Een boek om telkens opnieuw in te kijken, want de eerste keer dat je het leest/bekijkt, ga je uiteraard veel te snel door de tekeningen heen, omdat je zo nieuwsgierig bent naar het verhaal over de familie Wonderling. De geschiedenis van de Wonderlingen is verweven met die van Joseph – en ook weer niet. ‘Aut Visum Aut Non, Je ziet het of je ziet het niet,’ is het motto van oom Albert en van het huis in Folgate Street. Een huis dat overigens echt bestaat en is ingericht zoals Selznick het vertelt. Verhalen kun je telkens opnieuw horen en lezen. De Wonderlingen ook. Een prachtig en fascinerend boek!
Dertien jaar en ouder.