Dertiendagh

2sterLeopold, juni 2017

Nadat hun geschiedenisleraar hen nieuwsgierig heeft gemaakt, besluit een groep vrienden om in de Scheveningse duinen op zoek te gaan naar een oude bunker uit de Tweede Wereldoorlog. De bunker is snel gevonden en lijkt gebruikt te worden voor feestjes. In een zijruimte vinden ze echter een kistje met een handgranaat en een vreemde zegelring.
De vrienden vermoeden dat er een heus gangenstelsel in de duinen moet zijn, inclusief bunkers die nog niet ontdekt zijn. Als ze ’s nachts opnieuw de duinen intrekken, blijkt dat ze gelijk hebben. Er is een ingewikkeld systeem van gangen en ruimtes, diep onder de grond, en alles wijst erop dat er nog steeds mensen aanwezig zijn. Er wordt gewerkt aan een soort tijdmachine, een nazi-achtig project dat zijn voltooiing nadert op 6 januari, een feestdag die door de Germanen ‘Dertiendagh’ werd genoemd. Omdat er laboratoriumachtige experimenten zijn uitgevoerd op een van de vrienden, dringt de tijd. Vóór 6 januari moet het tij van Dertiendagh gekeerd worden, anders zal Merel het waarschijnlijk niet overleven.

Dertiendagh is spannend. Zonder meer. Het boek begint realistisch, met het nachtelijke uitje naar de bunker en met vijf nieuwsgierige en wat melige jongeren. De zegelring blijkt de sleutel naar een fantasy-achtige wereld; een nachtmerrie vol Germaanse symboliek waarin de lezer zo ongeveer mee-verdwaalt in onderaardse gangen, ruimtes met valhekken, laboratoria, trappen en gangen. Scènes om ademloos te lezen.
Naarmate de ontknoping nadert, zijn er meer sprongen in de tijd tussen het verleden en het heden. Je moet ervan houden, van die tijdlussen waardoor het mogelijk is dat mensen niet ouder worden. Het is voor de lezer moeilijk om er in mee te gaan.

Dertiendagh is een mix geworden tussen geschiedenis, avontuur en fantasy, maar het is een mix die helaas hier en daar ontspoort. Het is balanceren op het randje van de geloofwaardigheid en daar duikt de plot soms vanaf. Dertiendagh is boordevol: het avontuur zelf, alle Germaanse symbolen, de Tweede Wereldoorlog, de verliefdheid van Erik op Merel, het rouwproces van Erik vanwege zijn overleden moeder. Ook de stijl van de auteurs laat te wensen over. Het boek is een debuut en dat proef je. Ondanks de tekortkomingen maakt Dertiendagh wel nieuwsgierig naar een tweede boek, want de auteurs hebben heel wat in huis.
Geschikt voor dertien jaar en ouder.