3stervertaling: Mijke van Leersum en Joyce Sengers
illustraties: Andrew Bannecker
Billy Bones, juli 2022

Sinds zijn ouders zijn gescheiden, heeft Leo het niet zo leuk meer thuis. Zijn moeder ligt de hele dag in bed en komt helemaal nergens meer toe. En als Leo eens in de twee weken naar zijn vader gaat, is daar diens nieuwe vriendin bij wie Leo zich niet welkom voelt en van wie hij amper met zijn nieuwe kleine zusje mag spelen. Bovendien wordt hij op school gepest omdat zijn kleren te klein zijn en hij duidelijk weinig geld heeft.
Alles verandert als Leo na een val op zijn hoofd zijn grote voetbalheld Lukas Boersen ontmoet. Van Lukas mag hij negen wensen doen, die allemaal uit gaan komen. En dat is waar. De school is zomaar een dag gesloten, Leo krijgt zijn eigen ijscokar, de grootste pestkoppen worden eindelijk eens zelf uitgelachen en hij geeft zijn zusje voor haar verjaardag een eenhoorn. Maar zijn het echte wensen, of is het gewoon toeval? Het is zaak je wensen heel goed te formuleren. En wat heeft Leo aan zijn wensen als hij zich nog steeds zo ontzettend alleen voelt?

Ondanks het wat treurige gegeven van een jongen die thuis verwaarloosd wordt door zijn depressieve moeder en door een vader die zijn zoontje amper meer ziet staan, is De jongen met de negen wensen een behoorlijk grappig verhaal. Natuurlijk is het ook (zelfs letterlijk) wensvervullend – wie wil er nu geen hele dag pizza eten terwijl je op je eigen X-box speelt? Uiteindelijk is Leo toch degene die het zelf moet doen. Hij moet opkomen voor zichzelf als hij gepest wordt, hij moet zijn vader en stiefmoeder duidelijk maken dat hij hulp nodig heeft en hij heeft zichzelf wel in dat schoolvoetbaltoernooi gewenst, maar hij is een tamelijk slechte keeper. Zie het maar op te lossen.
Alles komt geruststellend goed. Heeft Leo echt zijn held Lukas Boersen ontmoet? Wie zal het zeggen. Het is niet zo heel belangrijk voor het verhaal; je mag het zelf invullen.

De jongen met de negen wensen is een thematitel voor de Kinderboekenweek 2023. Een prima keus. Het is een toegankelijk geschreven humoristisch verhaal, met een vrij ruime bladspiegel; een boek voor lezers vanaf een jaar of tien, dat door veel kinderen met plezier gelezen zal worden.