3sterDe Magische Bieb 1
illustraties: Mark Chambers
Billy Bones, februari 2022

Jonas wordt nogal gepest, omdat hij een beetje dik is. Als een paar vervelende jongens hem achterna zitten, vlucht hij een gebouw in. Het is een bibliotheek, maar wel een heel rare. Het lijkt of een beeldje van een dwerg een van de pestkoppen laat struikelen en een man met lang wit haar en vreemde kleren komt Jonas te hulp als de jongens hem willen grijpen.
Jonas sluit vriendschap met Stan en met Wilgje. Zij laten hem de bieb zien. Eigenlijk houdt Jonas helemaal niet van boeken en van lezen, maar deze bieb is wel heel bijzonder! Het is een prachtig gebouw, met heel veel rare details. Maar er klinkt ook steeds een gek lachje, er vallen zomaar boeken uit de kast, Jonas’ schoenveters zijn ineens aan elkaar geknoopt… Er is een sar ontsnapt uit een magisch boek! Een sar is een soort plaaggeest. Hij moet terug in het boek voor hij de hele bieb op stelten zet.

Welkom in de magische wereld van de boeken! Ook als je – net als Jonas – niet zo van lezen houdt, moet een boek als dit je wel over de streep trekken. Je wil beslist weten wat er in dat rare gebouw gebeurt, wie er steeds zo lacht en wat die geniepige sar allemaal uitspookt. En wie is die meneer Vrolijk eigenlijk? Een tovenaar?
Femke Dekker nam je in de boeken over De Heksenkeet al mee naar een vrolijke toverachtige wereld en dat doet ze in De Magische Bieb opnieuw. Bieb op stelten! is het eerste deel van een serie en het is een boek dat naar meer delen doet verlangen. Het boek is een knipoog naar de magie van het lezen en naar leesplezier. Zelf de niet-lezer Jonas wil volgende week weer met zijn nieuwe vrienden naar de bieb.

Elke zin begint op een nieuwe regel en de zinnen zijn bovendien vrij kort. Het boek is royaal geïllustreerd met grappige gekleurde tekeningen waarop een hoop te zien valt. Gemiddeld genomen zou een kind aan het eind van groep 4 het kunnen lezen, maar dankzij de ruime bladspiegel en de mooie vormgeving is Bieb op stelten! ook heel geschikt voor kinderen met leesmoeilijkheden die al wat ouder zijn. Een gezellig, grappig en tikje magisch boek; voorlezen kan vanaf zes jaar, zelf lezen vanaf ongeveer zeven of acht jaar.