4stervertaling: Annelies Jorna
Querido, mei 2022

Het is 1860. Silas Bird woont met zijn vader in een afgelegen dorp in de Verenigde Staten. Zijn vader is een heel bijzondere man en de beste vader van de wereld, weet Silas. Zo is Martin Bird niet alleen laarzenmaker, maar houdt hij zich ook bezig met honderden andere zaken, waaronder met fotografische wetenschap.
Op een nacht komen drie vreemde mannen te paard zijn vader halen. Silas belooft thuis op hem te blijven wachten, maar kan uit ongerustheid die belofte niet houden. Als de volgende ochtend er een pony bij zijn huis verschijnt, besluit hij dat het een teken is om zijn vader achterna te gaan. Zijn vriend Middelwant gaat met hem mee. Silas is de enige die hem kan zien en horen, maar weet dat Middelwant meer is dan zomaar een denkbeeldig vriendje.
Ze raken verzeild in een wildwest-avontuur met valsemunters die de kennis van Martin Bird nodig hebben om vals geld te kunnen drukken. Silas probeert wanhopig zijn vader te redden en krijgt hulp uit onverwachte hoeken.

“Ik heb jarenlang research gepleegd voor dit boek, en ik hoop dat het niet merkbaar is,” schrijft de auteur in het nawoord. De research heeft in elk geval opgeleverd dat je ieder woord dat je leest meteen gelooft. Met Silas zit je op de geheimzinnige pony en probeer je het spoor van de boeven en van Martin Bird te volgen. Vuurwapens, paarden, valsemunters, de sheriff en zijn deputy, bossen, kampvuren, ravijnen, bergrivieren; alles is er.
De toegevoegde waarde aan Pony is de gave van Silas. Aanvankelijk denk je dat hij Middelwant gewoon verzonnen heeft, zoals kinderen die geen vriendjes hebben dat wel vaker doen. Pas later blijkt dat Silas overledenen kan zien en horen. De hulp die hij tijdens zijn reis krijgt, is niet alleen van mensen die fysiek aanwezig zijn. Dit geeft het verhaal iets extra’s, iets geheimzinnigs, iets spannends, maar ook iets ontroerends. Ook de meest nuchtere lezer accepteert onmiddellijk dat er in Pony meer is tussen leven en dood.

Pony is een prachtig avonturenverhaal, met (net als in Wonder uit 2016) een hoofdpersoon die nog heel lang in je hoofd achterblijft. Een boek om achter elkaar uit te lezen – en zo nu en dan even je neus bij te snuiten, want oh, wat is het mooi!
Heerlijk lezen voor circa twaalf jaar en ouder.