Voetbalgekke meiden

3sterPloegsma, mei 2015

Mila houdt van voetballen. Sterker: ze doet niets liever! Twee keer in de week speelt ze in E1, samen met haar vriendin Doenja, in een jongensteam. Daarnaast voetbalt ze op school in elke pauze en speelt ze na school op het voetbalveldje bij het huis van haar opa. Opa heeft zelfs voor een tweedehands doel gezorgd, zodat Mila en Doenja kunnen oefenen in penalty’s nemen.
Maar helaas zijn er jongens die vinden dat meiden niet kunnen voetballen. Henk is zo iemand. Waar hij kan, zitten hij en zijn vrienden Mila dwars. Ze krijgen zelfs zo’n ruzie dat Mila tijdens het speelkwartier voor straf niet meer mag voetballen.
Dan is er een mevrouw op de voetbalclub, die juist vindt dat er veel meer meisjes zouden moeten voetballen. Ze vraagt aan Mila en Doenja of zij ambassadrices voor het meidenvoetbal willen worden. Tijdens een vriendinnendag voor de club kunnen ze proberen meer meisjes lid te maken van FC Goudhanen. Die dag komt zelfs een beroemde speelster van Oranje langs. Meiden kunnen best voetballen, dat is wel duidelijk.

Mila laat zich niet op haar kop zitten. Ze wil gewoon voetballen. Dat ze samen met maar één ander meisje in een jongensteam speelt, geeft niks. Door met jongens te spelen wordt ze steeds beter, vindt ze. Ze zou niet eens in een apart meidenteam willen.
De jongens uit haar team vinden het inmiddels normaal om met meisjes te spelen, maar voor jongens als Henk is zo’n talentvol meisje een bedreiging. Mila laat zich door hem op de kast jagen en dat is precies waar Henk op uit is. Dat zorgt voor wrijving en dat heeft Voetbalgekke meiden natuurlijk wel nodig. Anders zou het boek nogal koek-en-ei zijn. Nu heeft Mila iets om tegen te vechten. Het komt goed, uiteraard, wat wil zeggen dat Mila en Henk uiteindelijk ‘voetbalvrienden’ zijn. Ze kunnen gewoon samen een potje spelen, maar dikke vrienden zullen ze niet worden. Dat hoeft ook niet.

Kortom: een stoer boek voor voetbalmeiden. Oranjespeelster Daphne Koster wordt als personage opgevoerd en geeft voetbaltips. Voetbalgekke meiden is een rechttoe-rechtaan geschreven voetbalboek, toegankelijk en daarom ook heel geschikt voor minder gretige lezers die liever met een bal op een veldje rondrennen dan dat ze lezen. Tien jaar en ouder.