Groter dan de lucht, erger dan de zon

3sterDit boek is bekroond met een Zilveren Griffel 2016.

Link je door vanuit onze Nieuwsbrief? De complete lijst met Griffels en Penselen vind je onder Boekennieuws.

Querido, oktober 2015

Elmer is een buitenbeentje. Hij is zo’n jongen die moeite heeft om zich in een groep te handhaven en zich liever alleen vermaakt. Drie weken zomerkamp op Vlieland zijn dan ook een kwelling. Nadat hij op een avond een klap op zijn hoofd krijgt, hoort hij ineens de stem van Lomax. Dit is een wezen dat zegt dat hij gekomen is om Elmer te helpen. Lomax vindt Elmer een ukkie en een slampamper, maar als Elmer doet wat Lomax zegt, dan zal het beter met hem gaan. Ook op de nieuwe school, waar Elmer na de zomer heen moet.
En daar lijkt het wel op. Onder invloed van Lomax komt Elmer in opstand tegen alles wat hij moet. Maar de nieuwe school blijkt net zo’n hel als zijn oude en binnen de kortste keren heeft Elmer twee vijanden: Anton en Bart. Als Lorax hem influistert hoe hij wraak kan nemen op zijn kwelgeesten, loopt de situatie uit de hand. Elmer wordt van school geschorst. Hij wil af van de macht van Lorax, maar hoe breng je een stem in je hoofd tot zwijgen?

Elmer is een kind zoals je in meer boeken van Daan Remmerts de Vries aantreft: eenzelvig, wat vreemd, een tobber. In Groter dan de lucht, erger dan de zon kom je heel dicht in zijn hoofd. Dat levert prachtige beelden en gedachten op, plus een mooi portret van een jongen die het heel moeilijk heeft met zichzelf. Zo moeilijk dat het voor veel jonge lezers onbegrijpelijk is. Natuurlijk, die eenzaamheid op dat zomerkamp en de ellende op zijn nieuwe school, dat is heel goed in te voelen. En wat is het prachtig subtiel omschreven, want in het tussen de regels schrijven, is Remmerts de Vries een meester. Maar de stem in Elmers hoofd zal veel lastiger te begrijpen zijn. Het staat nergens letterlijk, maar Elmer lijkt schizofreen te zijn. En dat is geen alledaags onderwerp. Een jongen als Elmer is ‘raar’, zelfs als je vermoedt wat er met hem aan de hand is.

Gevolg is dat Groter dan de lucht, erger dan de zon een boek is dat alleen gelezen en begrepen zal worden door een zeer select groepje fijnproevers. Elmer is elf, twaalf jaar oud en zit in groep acht. ‘Een boek voor tien-plus’ zou je dus zeggen, maar de problematiek van Elmer gaat bijna alle zevende- en achtstegroepers nog boven de pet. Dit boek is een kunstwerkje, zonder meer, maar aan welk kind zou je een boek als dit nu adviseren?