Mijn broer is een superheld

3stervertaling: Linda Broeder
Gottmer, juli 2015

Het zal je maar gebeuren. Ben je een enorme stripboekfanaat – van die strips boordevol superhelden! – en moet je éventjes naar de wc, blijkt in de tussentijd je broer bezoek te hebben gehad van een alien in een vliegende schotel, zodat hij nu superkrachten heeft. Het gebeurt Luuk. Zijn toch al perfecte oudere broer Zack is uitverkoren om maar liefst twéé universums te redden. En dat terwijl hij niets om strips geeft!
Voorlopig lijkt het er niet op dat de aarde in gevaar is. Zack lost als Ster-jongen dus wat misdrijven op, redt passagiers van een bus waarvan de rem stuk is, dat soort dingen. Hij houdt zijn identiteit geheim, want niemand hoeft te weten wie hij is.
Toch moet er iemand zijn die ontdekt wie er achter Ster-jongen schuilgaat. Zack wordt ontvoerd, terwijl er een reusachtige astroïde op de aarde afkomt. Ster-jongen moet de wereld redden, maar is spoorloos! Met hulp van zijn slimme klasgenote Lara gaat Luuk op zoek naar zijn broer. Maar de tijd dringt, want de aarde dreigt binnenkort te ontploffen.

Een boek voor liefhebbers van krankzinnige verhalen! Wat is het verschrikkelijk onrechtvaardig dat die irritante Zack zomaar ineens een superheld is geworden. Iedereen is vol van Ster-jongen en jij mag niet eens zeggen dat hij je broer is. Zack weigert zelfs een cape te dragen, zoals iedere superheld toch hoort te doen. En dan heb je ook nog die betweterige Lara met al haar slimme opmerkingen. Je zou van minder knettergek worden.
Gelukkig is Luuk een hoofdpersoon waar je al snel erg op gesteld raakt. Hij heeft absoluut zijn afwijkingen als het om strips gaat, maar Mijn broer is een superheld wordt bevolkt door mensen die nog veel eigenaardiger zijn, dus je kunt je prima met hem identificeren. Hij is meer een antiheld, die in bepaalde opzichten toch heldendaden verricht.

Mijn broer is een superheld is ook voor niet-stripliefhebbers ontzettend geestig. Ik had er ook een kunnen zijn, maar ik moest zo nodig plassen… luidt de ondertitel. De ontknoping dreigt over de rand te gaan, maar uiteindelijk komt ook dat helemaal goed. Verplichte lectuur voor liefhebbers van Superman en verder een heerlijk grappig en onderhoudend boek voor een grote groep lezers vanaf tien jaar.