Suikerspin

3sterGottmer, september 2015

Ezra is twaalf. En haar zusje Zoë acht. Maar Zoë is een baby, want ze speelt met barbies en pist nog in haar broek als ze bang is. Dat Zoë alle reden heeft om bang te zijn, geeft Ezra niet toe. Zelf moet ze wekelijks naar mevrouw Polak, om te kleien of te tekenen en dan te vertellen wat ze voelt. Nou gewoon. Als Ezra aan het kleien is, voelt ze klei. Duidelijk.
Tussen de ouders van Ezra gaat het even niet zo lekker. De vader van Ezra is naar de oorlog geweest, als soldaat. Toen hij thuiskwam, was hij een held. Tot aan oudejaarsavond, want toen het knallen begon, sloeg hij op tilt. Sindsdien staat hij te roken op het balkon en wordt soms zomaar, vanuit het niets, ontzettend kwaad. Op een dag slaat hij Ezra’s moeder zo hard dat die met Zoë vertrekt naar een opvanghuis. Ezra wil niet mee, ze wil bij papa blijven, maar wordt toch opgehaald door de politie. Daarna gaat haar vader ook naar een opvanghuis, maar dan een ander. Een opvanghuis voor vaders, die in de war zijn. Daar blijft hij voorlopig. Maar het komt goed, weet Ezra.

Ezra is een kind dat je vaker aantreft in boeken van Derk Visser: grote bek, klein hartje, niet stuk te krijgen. Ze woont in een achterstandswijk, zeshoog, galerijflat, beneden alleen een veldje met hondenpoep om te spelen, en waar je niet eens mag rondhangen. De politie surveilleert er veelvuldig. De spanning thuis is zo ongeveer ondraaglijk, de situatie uitzichtloos en toch horen die vier mensen achter die voordeur onlosmakelijk bij elkaar. Ezra neemt geraffineerd wraak als een buurmeisje haar zusje bedreigt. Ondanks de ruzies houden Ezra’s ouders van elkaar en kunnen ze ook samen lachen. Ezra’s vader vindt het moeilijk om zijn genegenheid aan zijn dochters te tonen en stopt ze daarom maar een klein poesje toe. Het is schrijnend, maar ook ontroerend.

Dat is de kracht van Suikerspin. Het werkelijke verhaal voel je tussen de regels door. Stilistisch is dit boek een mokerslag; amper een woord teveel. Het is geen boek waar je erg vrolijk van wordt, al gloort er zeker hoop aan het einde. Achter Ezra’s grote bek gaat een hoop verdriet schuil.
Suikerspin is een boek voor fijnproevers die tegelijk tegen een stootje moeten kunnen. Elf jaar en ouder.