Plan C

3sterHolland, september 2015

Diede vindt het geweldig nieuws dat ze een pleegbroer krijgt. Ze is enig kind en vindt het maar wat gezellig dat er een jongen bij hen komt wonen. Ze hoopt dat hij net als zij van basketbal houdt, hij naar haar wedstrijden komt kijken en dat ze lekker met hem kan chillen op haar kamer.
In de werkelijkheid gaat het heel anders. Cees is zwijgzaam en gaat stilletjes zijn eigen gang. Diede krijgt geen hoogte van hem. Ze doet ontzettend haar best om aardig voor Cees te zijn, maar dat valt niet mee. Bovendien is de aandacht van haar ouders nu vooral voor Cees en komt er niemand meer kijken als zij een wedstrijd heeft. Dat is slikken. Omdat ze zich door de komst van Cees slecht kan concentreren, verliest haar team wedstrijden en scoort Diede slecht voor toetsen op school.
Maar ook voor Cees is het moeilijk om opeens in een ander gezin te wonen en naar een andere school te gaan. Hij piekert en wil gewoon terug naar huis.

Diede is een aardig meisje, netjes opgevoed, ze doet haar best, maar ondanks alle goede voornemens heeft ze toch wel moeite met die stugge pleegbroer. Cees daarentegen heeft nergens om gevraagd, met hem is niets overlegd, en toch wordt hij uit zijn vertrouwde omgeving geplukt en in een gezin geplaatst waar werkelijk alles anders is dan thuis. Hij voelt zich ellendig, heeft heimwee, kan niks met dat veel te praatgrage pleegzusje en maakt zich zorgen over hoe het thuis nu gaat, zonder zijn aanwezigheid. Met kleine aanwijzingen krijgt de lezer in de gaten dat er iets helemaal mis is met de moeder van Cees. Maar wat er nou precies is, daar kom je, samen met Diede, pas helemaal aan het einde van het boek achter.

Plan C laat je vanaf twee kanten zien hoe het kan gaan als er een pleegkind bij je thuis komt wonen. Diede vertelt haar verhaal in de ik-vorm, maar tussendoor lees je in cursieve letters over hoe Cees tobt over de omstandigheden. Daarnaast is Plan C ook gewoon een leuk boek over een meisje in groep 7 dat heel graag basketbal speelt.
Plan C is een toegankelijk boek over een moeilijk onderwerp, waar veel pleegkinderen en hun (tijdelijke) broers en zusjes wat in zullen herkennen, maar dat ook een prima verhaal biedt aan lezers zonder ingewikkelde thuisomstandigheden. Geschikt voor tien jaar en ouder.