Spookschrijvers

3sterHolland, september 2012

De school waar Timo (alias ‘Schaduw’) op zit, doet mee aan een schrijfwedstrijd. Als je het mooiste, spannendste verhaal schrijft, komt de griezelboekschrijver GG gratis een bezoek brengen aan jouw school. Schaduws klasgenoot Borstelkop (echte naam: Jan-Kees) is een grote fan van de boeken van GG. Hij is dan ook dolblij als zijn verhaal als beste wordt uitgekozen en hij een exemplaar van GG’s nieuwste boek krijgt. GG signeert het voor hem met de woorden “een boek in ruil voor je talent”. De volgende dag is Borstelkop vermist. Waar kan hij gebleven zijn?
Schaduw vertrouwt het allemaal niet. GG schrijft zo ontzettend veel boeken dat hij dat amper in zijn eentje kan doen. En hoe komt het dat bijna alle kinderen helemaal in de ban raken van die griezelboeken? Ze willen alleen nog maar lezen, lezen, lezen.
Samen met zijn klasgenootje Blondie gaat Schaduw op onderzoek uit. Blondie is dyslectisch en haspelt alle woorden die ze leest door elkaar. Raakt zij daarom niet in de ban van GG? Want dat het gevaarlijk is om GG’s  griezelboeken te lezen, dat is nu wel duidelijk!

Breinplukkers en andere hersenspinsels. Zo heet het boek dat winnaars van de schrijfwedstrijd van GG cadeau krijgen. En bij alle winnaars staat op de eerste bladzijde dezelfde opdracht: een boek in ruil voor je talent. Al snel gaat het bij de lezer dagen hoe het komt dat GG zo ongelooflijk productief is. Schaduw, Blondie en Meester Ed doen er langer over, maar zij weten dan ook niet dat ze een rol spelen in een griezelboek à la De Griezelbus van Paul van Loon. Meester Ed heeft zelfs wel wat van deze schrijver weg (net zoals het vast geen toeval is dat de plaatselijke boekhandel ‘Van Ede & Zn’ heet). Hoe het mogelijk is dat GG het brein van zijn lezers kan ‘plukken’ (zodat de fantasierijke, talentvolle kinderen in een soort zombies veranderen), dat is een tikje vergezocht, maar dat zal de liefhebbers van griezelboeken worst wezen. De laatste bladzijde is een grappige knipoog naar de toekomst.

Een groep 8 zoals een klas van Jacques Vriens, griezelige personages zoals Paul van Loon ze zou verzinnen en zelfs een snufje Bint (van Bordewijk; alle kinderen hebben een rare (bij)naam), maken van Spookschrijvers een toegankelijk geschreven griezelverhaal. Het boek is spannend, bijna eng, maar leest erg makkelijk. Geschikt voor Griezelbus-liefhebbers van tien jaar en ouder.