De grote verboden zolder

3sterQuerido, augustus 2017

Ineens komt er bij Eddie thuis een meisje logeren. Ze heet Linea, haar moeder woont al jaren ergens anders en ze kan tijdelijk niet gewoon bij haar eigen vader wonen.
Bij Eddies huis hoort een zolder. Een zolder waar hij niet mag komen, omdat je er door de vloer kunt zakken. Maar op de derde avond dat Linea er is, klopt ze op Eddies deur en neemt hem mee de zolder op.
De Verboden Zolder lijkt een andere wereld. Alsof ze me optilde en in een onzichtbaar boek neerlegde, omschrijft Eddie het. Eddie maakt kennis met geesten uit het leven van Linea. Overdag mag hij niks aan anderen laten merken, maar om de paar nachten neemt Linea hem mee. Op de zolder wordt een strijd gestreden. Eddie moet onaardige aardige mensen verslaan en tenslotte gaat hij het gevecht aan met de Bankman, om Linea’s vader te redden. Gebeurt het allemaal echt? En bestaan de geesten buiten de zolder ook?

Het is niet eenvoudig om De grote verboden zolder te doorgronden. In eerste instantie lees je het avontuur, verspreid over meerdere nachten, een vreemde strijd van een dromerig jochie en een wat verwaarloosd meisje. Dat is de bovenste laag voor de rechttoe-rechtaan-lezers. Maar er is zo veel meer!
Wie de diepte in gaat, verdwaalt bijna in een surrealistische wereld, met personages die niet alleen in de fantasie van een beschadigd kind bestaan, maar die de demonen zijn van iedereen met wie ze nog een appeltje te schillen heeft. Eddie is zo in beslag genomen door Linea dat hij helemaal meegaat met het meisje. Voor hem is alles levensecht. Nog echter dan de waarheid.

Het is bijna niet te benoemen waar De grote verboden zolder allemaal over gaat. De loyaliteit van een kind aan haar ouders. Dapper zijn, overwinnen van angst. Trouw. Vriendschap. De waarde van fantasie. Het is onmogelijk om dit boek in één keer te begrijpen. Dit is een boek om op je plank te hebben, het van tijd tot tijd te herlezen en er elke keer een nieuwe laag in te ontdekken. Je moet geduld hebben om De grote verboden zolder te doorgronden, maar wie een moeilijk, literair verhaal als dit aankan, heeft er een nieuw lievelingsboek bij.
Geschikt voor fijnproevers vanaf elf jaar.