Het sleutelgeheim

3sterLeopold, september 2017

Het is 1573, de tijd van de godsdiensttwisten. Lourens (14) woont in Leiden. Als jongetje van zes is hij met zijn ouders vanuit Vlaanderen naar het vrije Holland gevlucht, maar nu de Spanjaarden dreigen Leiden aan te vallen, krijgt hij het opnieuw moeilijk. Tijdens het Eerste Beleg van Leiden verliest hij zijn vader. Gelukkig vindt zijn familie onderdak bij de buren en is buurjongen Faes Havikszoon Lourens’ beste vriend.
Het Eerste Beleg van Leiden wordt afgeslagen, maar in de zomer van 1574 keren de Spanjaarden terug. Intussen delen Lourens en Faes een geheim. De pastoor van de Pieterskerk heeft twee grote sleutels in bewaring gegeven bij de vader van Faes. Volgens de legende zijn het relikwieën van Petrus: de sleutels van de hemel en van de hel. Er is een spion die erop aast de sleutels naar koning Filips te brengen en die Lourens bedreigt. De jongens willen de sleutels in veiligheid brengen bij prins Willem van Oranje, die in Delft is. Maar er kan nog geen muis de stad uit, want het Spaanse leger ligt voor de poorten.

Voor wie de stad Leiden goed kent, moet Het sleutelgeheim een heerlijk boek zijn. Op de schutbladen staan twee plattegronden afgebeeld: eentje van de stad Leiden rond 1574 en een van de route die de Watergeuzen aflegden om te stad te ontzetten. Ze zijn een welkome aanvulling op het verhaal.
Maar voor wie niet zo thuis is in de vaderlandse geschiedenis, is Het sleutelgeheim moeilijk te volgen. Het verhaal wordt weliswaar in chronologische volgorde verteld, maar de auteur is in de valkuil getrapt om zo volledig mogelijk te willen zijn. Het boek wordt daardoor erg ‘vol’. Voeg daar nog het nogal ongeloofwaardige verhaal over de sleutels van Petrus (waarom geeft een katholieke pastoor zoiets belangrijks aan een prinsgezinde man?) en de spionerende verrader aan toe en de lezer ziet door de bomen het bos niet meer. Bovendien hebben Lourens en Faes nogal moderne gedachtegangen en woordenschat (‘Die verdomde klootzakken…’) waardoor het wat moeilijk wordt de jongens in de 16e eeuw te plaatsen.

Er zijn dus nogal wat noten over Het sleutelgeheim te kraken, maar in het geheel is dit boek wel beloftevol genoeg om nieuwsgierig te zijn naar een volgend boek van de auteur. Het sleutelgeheim is een wat rommelig verhaal voor liefhebbers van geschiedenis. Elf jaar en ouder.