Het Museummysterie

3sternaar het idee van Siobhan Dowd
vertaling: Lidwien Biekmann
Van Goor, januari 2018

Ted Spark is anders dan anderen. Hij houdt van structuur, van veiligheid, van weten waar hij aan toe is. Hij houdt niet van onbekende dingen, zoals met zijn moeder en zijn zus Kat naar New York vliegen, voor een logeerpartij bij zijn tante Gloria en neef Salim.
Tante Gloria werkt bij het Guggenheim Museum. Op donderdag, als het museum gesloten is, mogen Ted, Kat en Salim in het museum rondkijken, terwijl Gloria hen rondleidt. Er zijn verschillende mensen aan het werk, want er wordt een nieuwe tentoonstelling ingericht. Als ineens het brandalarm afgaat, moet iedereen naar buiten. Even later blijkt dat er slechts rookbommen zijn neergelegd als afleidingsmanoeuvre en dat er een belangrijk schilderij van Kandinsky is gestolen. Tante Gloria wordt de hoofdverdachte van de kunstroof.
Ted besluit uit te zoeken wie het schilderij in werkelijkheid heeft gestolen. Samen met Kat en Salim achterhaalt hij wie er in het museum waren en systematisch gaat hij de mogelijkheden langs. Tante Gloria kan de dief niet zijn. Maar wie wel?

Wie eerder Het Reuzenradmysterie (Siobhan Dowd, 2007) heeft gelezen, kent Ted en zijn familie en weet dat Ted een vorm van autisme heeft. Siobhan Dowd bedacht een vervolg op Het Reuzenradmysterie, maar ze overleed in 2007 aan kanker. In 2015 werd aan Robin Stevens gevraagd of zij Het Museummysterie zou willen schrijven.

Wie niet weet dat de boeken door twee verschillende auteurs zijn geschreven, zal het ook niet opvallen. Stevens heeft uiterst nauwkeurig de stijl van Dowd gekopieerd en zich verdiept in haar personages. Dat is erg knap gedaan. Helaas heeft ze ook de structuur van Het Reuzenradmysterie volledig hergebruikt. Waar Dowd er nog net mee weg kan dat Ted op het nippertje doorziet waar in Het Reuzenradmysterie zijn neef Salim is gebleven, daar is het in Het Museummysterie tamelijk ongeloofwaardig dat Ted ‘ineens’ weet wie de dief moet zijn.

Het neemt niet weg dat Het Museummysterie opnieuw een heerlijk detective-verhaal is. Samen met Ted combineer je de feiten en speur je mee naar de oplossing van het vraagstuk: waar is het schilderij van Kandinsky gebleven? Het autisme van Ted zorgt voor een extra dimensie. Het Museummysterie is, ondanks de wat abrupte ontknoping, lekker lezen voor speurders van elf jaar en ouder.