Het geheim van de vlucht

3sterillustraties: Wilbert van der Steen
Clavis, januari 2018

De keepster uit het voetbalteam van Isa heet Shukri en ze komt uit Somalië. Samen met haar ouders is ze gevlucht. Als Isa op een dag Shukri op straat tegenkomt, is ze verbaasd: anders draagt Shukri nooit een hoofddoek of ouderwetse kleren! Bovendien rent ze hard weg als Isa haar roept. Haar vriendje Ruben maakt nog snel een foto, maar dan is Shukri verdwenen.
Na de volgende voetbaltraining ontkent Shukri dat ze Isa heeft gezien. Als Ruben haar de foto toont, schrikt ze: het meisje met de hoofddoek is haar tweelingzusje Amira! Jaren geleden leefden Shukri, Amira en hun ouders in een vluchtelingenkamp in Kenia. Toen het kamp door rebellen werd overvallen, waren ze gevlucht en tijdens de vlucht raakten ze Amira kwijt. Later kregen ze asiel in Nederland, maar ze wisten niet of Amira nog leefde.
Isa, Ruben en Shukri besluiten Amira op te sporen. Het zou kunnen dat ze nog in de stad is, maar misschien is ze onderweg naar Engeland. Veel mensen helpen hen bij hun zoektocht. Zal Shukri haar tweelingzusje terugvinden?

Natuurlijk! Maar voor het zo ver is, moeten de kinderen de hulp inroepen van veel mensen en instanties en zelfs van het Jeugdjournaal. Ruben en Isa (en daarmee ook de lezers) maken kennis met een wereld die veel Nederlandse kinderen niet zullen kennen: oorlog, vluchtelingenkampen, honger, angst, op de vlucht zijn, mensensmokkelaars, asielzoekers, illegaliteit. Minderjarige meisjes die alleen zijn, zoals Amira, zijn extra kwetsbaar. De vreselijke dingen die Amira heeft meegemaakt, worden zijdelings aangestipt. Het zal ook een lastig dilemma zijn geweest voor de auteur: wat vertel je wel en wat niet in een kinderboek? De vluchtverhalen van Shukri en Amira zijn indrukwekkend; vooral hoe Amira vluchtte in een vrachtwagen door de woestijn, blijft je wel even bij.

Naast een verhaal over vluchtelingen is Het geheim van de vlucht ook een boek over vriendschap en over de speurtocht naar een meisje. De kinderen krijgen nogal wat hulp van het toeval, maar dat is ze gegund. De taal is soms wat stroef en uitleggerig. Het geheim van de vlucht is een boek dat in geen schoolbibliotheek mag ontbreken, omdat het begrip kweekt voor kinderen die gevlucht zijn. Vluchten doe je niet voor de lol, dat toont Het geheim van de vlucht wel aan. Geschikt voort lezers vanaf tien jaar.