Het wonderlijke verhaal van Angelino Brown

3stervertaling: Annelies Jorna
illustraties: Alex T. Smith
Querido, januari 2018

Op een dag heeft de mopperige buschauffeur Bert Brown ineens een kleine engel in het borstzakje van zijn uniform zitten. Hij neemt het mee naar huis en samen met zijn vrouw Betty besluit hij voor het engeltje te zorgen. Ze noemen het jongetje Angelino en ze zijn ontzettend blij met hem. Dankzij Angelino voelt Bert zich stukken beter.
Betty neemt Angelino mee naar de school waar ze werkt. Ook de kinderen worden vrolijk en gelukkig van Angelino en willen vriendjes met hem zijn. Jammer dat Angelino’s aanwezigheid geen invloed heeft op het humeur van het waarnemend hoofd van de school en van de inspecteur. En dan zijn er ook nog de geheimzinnige K. en zijn baas. Zij willen Angelino vangen en verkopen, want voor een echte engel krijg je veel geld. En dus wordt Angelino gekidnapt. Bert en Betty hebben een hoofd vol verdriet en kunnen alleen maar huilen. Zien ze Angelino ooit nog terug?

Och, wat een mooi verhaal! Niet alleen Bert, Betty en alle kinderen voelen zich onder de invloed van Angelino een beter mens worden, ook de lezer gaat binnen een paar bladzijden heel veel van dit ondeugende, scheetjes latende engeltje houden. Bijna iedereen accepteert Angelino als een soort geschenkje op zijn pad: een engeltje waar je gelukkig van wordt. Hij is wat anders dan anderen, maar dat hindert helemaal niks. Het is dan ook volkomen geloofwaardig dat Angelino zomaar opduikt in de bus van Bert, dat hij kan vliegen en dat hij dol is op fruithartjes.
De verhaallijn met de slechteriken Kevin en Baas zorgt voor extra spanning en voor humor. Zelfs een stoere boef als de Baas gaat zich in de aanwezigheid van Angelino weer een lieve, kleine jongen voelen. En een juf als mevrouw Monteverdi, die zich niets aantrekt van leerplannen, protocollen en schema’s, die zou je ieder kind gunnen.

Van Het Wonderlijke verhaal van Angelino Brown ga je hoe dan ook heel veel glimlachen. De positieve invloed van Angelino blijft ook voelbaar als het verhaal uit is. Het is een liefdevol, grappig boek, dat dankzij de korte hoofdstukken ook heel geschikt is als voorleesboek in de klas, voor groep 5, 6 of 7 en – waarom niet? – groep 8. Zelf lezen kan vanaf tien jaar.