Neem mijn hand

3stervertaling: Harry Pallemans
Lannoo, augustus 2016

CPNB-Kerntitel Kinderboekenweek 2018

Florida, zomer 1975. De vader van Raymie is zomaar vertrokken, samen met de tandartsassistente. Raymie wil dat hij terugkomt en bedenkt een plan: als zij nu de Mini Miss Midden-Florida Autobandenverkiezing wint, komt ze vast in de krant. Haar vader ziet haar dan en is zo trots op haar dat hij weer terugkomt. Om die verkiezing te kunnen winnen, moet Raymie leren twirlen. Ze gaat op les bij Ida Ney en ontmoet er Billie en Louise.
Ook Louise en Billie willen meedoen met de verkiezingen. Louise komt uit een showbizzfamilie die aan lager wal is geraakt en stoere Billie is van plan de wedstrijd te saboteren. Les in twirlen krijgen de meisjes amper. Wel vormen ze binnen te kortste keren een trio: drie vriendinnen die totaal verschillend zijn en elkaar toch heel hard nodig hebben.

Een beklemmende sfeer, een broeierige zomer in Florida en drie meisjes die ieder op een bepaalde manier in de steek gelaten zijn, of iemand in de steek gelaten hebben. Drie meisjes met elk hun eigen verhaal en elk hun eigen verdriet.
Het boek werkt wat vervreemdend. Komt het door de personages waarmee identificatie moeilijk is? Door de vreemde omstandigheden waarin de meisjes opgroeien? Door de locatie, of door het feit dat het verhaal al meer dan veertig jaar geleden speelt? Tegelijk leest Neem mijn hand heel vlot weg. De subtiele stijl van de auteur is prachtig, de eenzaamheid van alledrie de vriendinnen proef je vooral tussen de regels door. Zo nu en dan belt Raymie even met mevrouw Sylvester, de secretaresse van haar vader. Als zij de telefoon opneemt, zegt ze: ‘Clarke gezinsverzekeringen. Hoe kunnen we uw gezin beschermen?’ En dat gun je zowel Raymie, Billie als Louise: een veilig gezin, waarin ze beschermd worden. Tegen de eenzaamheid en tegen de boze buitenwereld.

Neem mijn hand is vanwege het thema (vriendschap) gekozen als CPNB-kerntitel voor de Kinderboekenweek van 2018. Het boek zal waarschijnlijk maar een kleine groep lezers aanspreken. Tegelijk is dit natuurlijk hét moment om kinderen kennis te laten maken met een boek dat ze anders niet gauw zullen lezen. Neem mijn hand is mooi. Mooi en moeilijk te doorgronden. Een subtiel boek voor lezers vanaf elf jaar.