Een stormachtig jaar voor Olle en Lena

3stervertaling: Bernadette Custers
illustraties: Heleen Brulot
Lannoo, juni 2018

Olle en Lena zijn inmiddels twaalf jaar oud en al jaren elkaars beste vriend. Dan komt Birgitte in hun dorp wonen. Birgitte komt uit Nederland en Olle is diep van haar onder de indruk. Lena niet. Lena heeft wel wat anders aan haar hoofd. Lena wil een zeewaardig vlot bouwen, samen met Olle. En niet samen met Birgitte. Lena wil blijven keepen in het elftal van school, maar hun nieuwe trainer laat Tore in het doel staan en zet haar op de reservebank. En Lena wil nu eindelijk wel eens een broertje, maar ook dat schiet niet op.
Olle doet zijn best om vrienden met Birgitte te worden en vrienden met Lena te blijven, maar dat valt niet altijd mee. Hij voelt zich schuldig omdat hij Lena en ook zijn opa verwaarloost en is onzeker omdat Birgitte de stoere Kai-Tommy leuk lijkt te vinden. Waarom is het leven zo ingewikkeld als je twaalf jaar bent – en verliefd?

Met Olle en Lena maakten we al kennis in De wonderlijke lotgevallen van Olle en Lena (Lannoo, 2007); een vrolijk, fris boek dat qua sfeer deed denken aan de boeken van Astrid Lindgren. Als Olle, Lena en Birgitte samen een boekpresentatie voorbereiden over Emiel van de Hazelhoeve en daarbij Olle’s kleine zusje Krullie in de vlaggenmast hijsen, is Maria Parr zelfs schatplichtig aan Lindgren.
Het is haar vergeven, want Een stormachtig jaar voor Olle en Lena is opnieuw een heerlijk boek. Olle blijft de lieve dromer die hij al was, Lena blijft één brok temperament, maar ze zijn allebei duidelijk een stuk ouder dan in het eerste boek. Nu ze twaalf zijn, schemert de puberteit tussen de regels door. De eerste verliefdheid, het moeten kiezen tussen je oude beste vriend en het nieuwe lieve meisje, dat valt niet mee voor Olle. Lena;s eenzaamheid proef je ook. Ze heeft het niet makkelijk en ze kan Olle’s steun goed gebruiken, maar Olle laat haar op cruciale momenten in de steek. Lena’s jaloezie is invoelbaar, net zoals het verdriet als ze denkt dat er niemand naar haar eerste voetbalwedstrijd in de stad komt kijken.

Een stormachtig jaar voor Olle en Lena gaat dieper dan het eerste boek en is dan ook echt bedoeld voor lezers die toch tenminste tien of elf jaar zijn. Een boek over de eerste puberteitsperikelen voor lezer die op de wip tussen kind en puber zitten, én een boek dat gelukkig heel bevredigend afsluit.