Drie is te veel

3sterPloegsma, maart 2019

Olivier gaat deze zomervakantie logeren bij zijn oom en tante op Ameland. Daar heeft hij niet veel zin in. Eenmaal op het eiland sluit hij vriendschap met Klaas (Klazien) en Maddie. De moeder van Klaas drijft een souvenirwinkel tegenover de snackbar van zijn oom en tante.
Meteen de eerste middag ontdekt Olivier een man bij de winkel die zich vreemd gedraagt. Heeft die man nou een vlieger vernield die buiten hangt?
De souvenirwinkel loopt niet goed en de baas van het restaurant naast de winkel blijkt een bod te hebben gedaan om de winkel op te kopen. De drie kinderen ontdekken dat de mysterieuze man en de eigenaar van het restaurant samenwerken om de winkel van Klaas’ moeder failliet te laten gaan. Daar gaat een hoop speurwerk aan vooraf, speurwerk dat zo nu en dan behoorlijk gevaarlijk is.

Een klassiek vakantieavontuur, in de traditie van De Vijf van Enid Blyton. Drie slimme kinderen gaan op onderzoek uit nadat een van hen iets verdachts heeft gezien. Met hulp van (nogal veel) toeval weten ze binnen een paar dagen de slechteriken te ontmaskeren. Nu is Ameland een behoorlijk overzichtelijk eiland, dus in dat opzicht is het geloofwaardig dat ze zo snel ontdekken wie de mysterieuze man is. Overigens zou een plattegrond van Ameland in dit boek een welkome aanvulling zijn geweest, want niet iedereen weet waar de plaatsen Nes en Hollum liggen en waar het bos en het strand zijn.
Wat een beetje stoort, is alle overbodige informatie die je krijgt en die het verhaal vertroebelen. De anonieme telefoontjes die Maddie aan het begin van het boek ontvangt, beloven heel wat, maar daar wordt niet meer op teruggekomen. Wat is de functie van oppas Inge die Olivier naar Ameland vergezelt en die we de rest van het boek niet meer terugzien? Waarom is Maddie eerst zo jaloers en wordt ze even later dikke vrienden met Olivier? Er zijn nogal wat verhaallijnen uitgezet die daarna niet worden uitgewerkt. Daardoor is Drie is te veel nogal rommelig.

Per hoofdstuk verspringt het perspectief tussen Olivier, Maddie en Klaas. Dat heeft als groot voordeel dat er vaak cliffhangers gebruikt kunnen worden en het verhaal zo spannend blijft dat je doorleest. Drie is te veel is een makkelijk leesbaar, maar niet erg verrassend avontuur, geschikt voor lezers van tien jaar en ouder.