Tien vragen aan mijn vader

3sterVan Holkema & Warendorf, juni 2019

Lou heeft twee moeders. Natuurlijk weet ze wel dat ze ook ergens een vader heeft, maar die zwerft over de wereld en bemoeit zich niet met haar opvoeding. Maar als ze twaalf wordt, krijgt ze een kaart van hem, plus een ticket naar Spanje. Daar woont hij tegenwoordig, want hij heeft een sappenbar in Tarifa.
Samen met haar moeders gaat Lou dus deze zomer op bezoek bij haar vader Duncan. Ze heeft een lijstje gemaakt met vragen over haar vader, waar ze antwoord op wil hebben. ‘Wat is het stomste wat je ooit gedaan hebt’ bijvoorbeeld. Of ‘Mag ik bij je blijven wonen, als ik zou willen?’ Vooral dat laatste is belangrijk, maar dat hoeven haar moeders niet te weten. Want het afgelopen schooljaar is Het Incident gebeurd, iets waardoor Lou heel graag ergens anders opnieuw wil beginnen.

Tien vragen aan mijn vader is in de eerste plaats een vakantieboek. Zon, strand, kitesurfen (je zal maar een vader hebben die daar steengoed in is en het jou gaat leren!), lekker Spaans eten, plus die heel leuke, half-Nederlandse, buurjongen Bruno, net iets ouder dan jij. Je ene moeder is niet los te weken van haar laptop en werkt tijdens de vakantie gewoon door, je andere moeder gaat gewoon haar gang en maakt lange bergwandelingen, zodat jij alle tijd hebt om je vader te leren kennen en verliefd te worden op Bruno.
Gelukkig maar dat Het Incident heeft plaatsgevonden, want anders werd Tien vragen aan mijn vader wel erg oppervlakkig. Wat dat Incident precies is, blijkt nog erg lang een geheim, waardoor je steeds nieuwsgieriger wordt. Lou blijkt iets te hebben gedaan wat absoluut niet aardig van haar was. Maar nadat de spanning zo is opgevoerd, denkt de lezer toch een beetje: och, is dit nou alles? Het was een rotstreek van Lou, maar het is ook best invoelbaar waarom ze het deed, dus waarom moet daar zo’n heisa omheen ontstaan?

Tien vragen aan mijn vader is wat voorspelbaar en wensvervullend, maar het boek leest erg lekker. De ‘twee-moeders’ zijn gewoon een gegeven, Lou heeft er geen probleem mee.
Tien vragen aan mijn vader is een prettig vakantieboek met het een en ander aan moeilijkheden, die aan het einde allemaal keurig zijn opgelost. Een boek voor aan het strand of op de camping, geschikt voor lezers vanaf een jaar of elf.