De wilde robot

3stervertaling: Annelies Jorna
Querido, november 2019

Nadat er een vrachtschip is vergaan, spoelt er een kist van de lading aan op een onbewoond eiland. Een paar nieuwsgierige otters spelen met de inhoud van de kapotte kist en zetten per ongeluk een robot aan die in de kist zit.
Die robot is Roz. Als ze geactiveerd is, kan ze bewegen, communiceren en leren. En hoewel robots natuurlijk niet kunnen voelen, lijkt het er toch op dat Roz emoties heeft. Ze is nieuwsgierig naar het eiland waar ze is. Ze probeert contact te maken met de dieren die ze ontmoet. En ze lijkt zich zelfs afgewezen en eenzaam te voelen als de dieren haar als een enge indringer zien, waar ze niets mee te maken willen hebben.
De houding van de andere dieren verandert als Roz een vos in nood helpt en als ze zich ontfermt over een gansje zonder moeder. Roz wordt een volwaardige bewoner van het eiland. Tot uiteindelijk de fabrikant van de robots op zoek blijkt naar haar.

Dat Roz een robot is, gemaakt en geprogrammeerd door mensen, dat vergeet je al heel snel. Roz wordt na haar ontmoeting met de otters aangevallen door jonge beren, ze dondert van rotsen af, ze komt in een modderrivier terecht en dat allemaal al in het begin van het boek. Dan ben je heel blij dat een robot geen pijn voelt.
Maar dat andere dieren roddelen over Roz, haar uit de weg gaan en buiten sluiten, dat doet op een andere manier pijn. Die pijn lijkt Roz wel te voelen, ondanks dat ze een robot is. En dat is iets wat de lezer onmiddellijk accepteert, want Roz is gek genoeg een heel sympathieke robot. Je gunt het haar van harte dat ze uiteindelijk toch vrienden krijgt. Haar rol als pleegmoeder van het gansje Straalsnavel is prachtig, helemaal als Straalsnavel in een soort ganzenpuberteit komt en daarna in de herfst naar het Zuiden wil vliegen, net als de andere ganzen. Roz moet haar pleegkind loslaten en dat kost haar duidelijk moeite.

De wilde robot is prachtig. De omslagillustratie is helaas niet erg uitnodigend, maar wie zich daar niets van aantrekt, wacht een heerlijk verhaal over robots en over wildernis, over vriendschap, vertrouwen en nog veel meer. Het einde is redelijk open, dus wie weet komt er een tweede deel. Vrij korte hoofdstukken en zwart-wit illustraties maken het boek ook aantrekkelijk voor minder gretige lezers. Een heerlijk boek voor lezers vanaf tien jaar.