Domper, Krik en Melle

4stermet tekeningen van Mies van Hout
Lemniscaat, september 2006

De opgewekte, nieuwsgierige eekhoorn Krik woont in een boom in de achtertuin van de familie Keizer. Zijn buren zijn Melle, een beetje ijdele merel die prachtig zingt, en Domper, een mopperige pad die niet voor of na twaalf uur gestoord wil worden. Samen maken ze dertien korte avontuurtjes mee: Krik vaart stiekem in het bootje van ‘Petje’ Keizer op de tuinvijver, ze doen spelletjes, of ze stelen een dikke pannenkoek als de familie buiten eet.

Domper, Krik en Melle is een grappig (voorlees)boek over drie dierenvriendjes die vaak met verbazing de mensen in hun buurt gadeslaan. Waarom hangen ze papiertjes op in de kamer als er iemand jarig is? Waarom maaien ze het gras, of trekken ze plantjes uit de grond? Waarom gaan ze in de zomer zomaar drie weken weg? Het zijn heerlijke verhaaltjes om met een jong kind te lezen, dat onmiddellijk wél begrijpt wat er aan de hand is.
Dankzij de vele dialogen is het boek een genot om voor te lezen. Alledrie de dieren hebben een eigen karakter, en daardoor ook een eigen stem. De zinnen zijn kort, grappig, de humor zit ook tussen de regels. De lezer is solidair met de dieren die het toch maar een stuk beter voor elkaar hebben dan die rare mensen in dat huis. Zou je niet ook in zo’n mooie boom willen zitten en nootjes eten? Of anders wil je tenmínste wonen in net zo’n huis, met groene luiken en een tuin, om na de zomervakantie opgelucht te constateren dat én de eekhoorn, én de merel, én de pad er alledrie gelukkig nog zijn.

Het boek is grappig geïllustreerd door Mies van Hout: een eigenwijze, nieuwsgierige Krik tuimelt bijna van de bladzijden af. Om voor te lezen is Domper, Krik en Melle geschikt voor luisteraars vanaf vier à vijf jaar. Zelf lezen is ongeveer mogelijk vanaf groep vijf, misschien iets ouder. De zinnen en alinea’s zijn kort, maar zo af en toe zijn er ook twee ‘volle’ pagina’s tekst naast elkaar. Leuk boek. Aanrader.

Dit boek staat in de bundel Ik ben Krik, Krik ben ik