De wraak van de meesterdief

4sterillustraties: Elly Hees
Holland, oktober 2006

Je zal maar twee keer geboren worden: een keer uit je moeder, en daarna nog een keer uit een ei, omdat je vader zo van vogels houdt. Je groeit op in de stad Duim, die zo ontzettend groot is dat Bombay er minstens twintig keer inpast. Je bent slim, mooi, vrolijk en je hebt prachtige blonde krullen. En dan word je op driejarige leeftijd gestolen door een kinderdief, om zelf opgeleid te worden tot gapper. Dit overkomt de hoofdpersoon van dit boek allemaal. Maar hij wordt als hij negen is, bevrijd door dienaren van Baron Falco. Zij denken dat hij de jonge Falco is, zodat hij aan het hof van de baron mag opgroeien. En dat doet hij natuurlijk fantastisch, want hij is een geweldige leerling, de beste vechtjas en de fanatiekste jager. Bovendien verzint hij een manier om stinkend rijk te worden, en dat lukt ook nog.
Pas als de echt jonge Falco, die ook door de kinderdief gestolen was, hoort wie zijn plaats heeft ingenomen, beginnen de problemen. De echte Falco is inmiddels opgeleid tot Algapper, de allerbeste dief ter wereld. Hij weet als wraak het baronnenpaleis zelfs te stelen. Hoe dit verder gaat, is te lezen in het volgende deel De jacht op de meesterdief.

Aha, hier hebben wij te maken met het kleine broertje van de Baron von Münchhausen! De ‘ik’ uit dit boek is een even grote leugenaar, opschepper en fantast en hij maakt even vreemde dingen mee. Wanneer is het nou zo koud dat de schaduw van je paard vastvriest aan de straatstenen, zodat je paard voortaan zonder schaduw verder moet?
Dit boek vertelt in anekdotes over het verhaal van een namaakbaron. Deze verhalen worden afgewisseld door cursief gedrukte ‘terzijdes’ die de lezer wat (hilarische) achtergrondinformatie geven. Het boek werkt niet naar een hoogtepunt toe. Dat hindert niet; de gebeurtenissen zijn zo grappig dat je graag door wilt lezen. Het stoort ook niet dat je nog niet weet hoe de namaak-baron zijn paleis terug gaat krijgen, omdat dit het zoveelste rare verhaal gaat worden. De schrijver fantaseert met grote soepelheid waardoor het meest ongeloofwaardige de normaalste zaak van de wereld wordt. In deze vorm is Thijs Goverde op zijn best. Toon en inhoud passen uitstekend bij elkaar.

De wraak van de meesterdief is geschreven in de eerste persoon enkelvoud. De hoofdpersoon is inmiddels oud en kijkt terug op zijn unieke leven. Het boek is verzorgd vormgegeven: gebonden, gedrukt met paarsige inkt. De illustraties van Elly Hees vind ik niet zo mooi, maar dat is een kwestie van smaak. Leuk boek voor kinderen vanaf negen jaar die van spannend en grappig houden.