Vuur

4sterLemniscaat, maart 2010

Sam is verhuisd. Dat betekent een nieuw groot huis, een nieuwe school, een nieuwe juf en nieuwe vriendjes zoeken. En het betekent: een eigen hond! Een hond met rode vlekken, die hij Vuur noemt. Dankzij Vuur vindt hij het niet zo erg meer dat hij niet met zijn nieuwe juf op kan schieten. Want de hele dag stil op je stoel blijven zitten, dat is niks voor Sam. Hij is dan ook ontroostbaar als Vuur onder een auto loopt en dood gaat. Als hij de hele dag aan Vuur moet denken, is het nog moeilijker om op school te doen wat de juf wil. Braaf zijn, luisteren, opletten, je best doen… Sam wil het wel, maar het lukt hem maar heel kort.
Dan ontmoet hij Wiwi, een oudere vrouw die net haar man heeft verloren. Zij leert Sam drummen. Bovendien begrijpt ze heel goed hoe hij in de knoop zit. Langzaamaan ontdekt Sam dat hij goed is zoals hij is, en dat hij heel veel meer kan dan hij dacht.

Wat een ramp om naar school te moeten als je zo boordevol energie zit als Sam. En wat krijg je een hekel aan die juf, die niets van dit jongetje lijkt te begrijpen, maar hem helemaal alleen aan een tafeltje vooraan in de klas zet. Zij moet toch inzien dat Sam zijn uiterste best doet, maar dat hem allemaal ongelukjes overkomen? Juf niet, die plakt etiketjes: dyslectisch, ADHD. Arme Sam. Pas als je het boek weglegt, denkt de volwassen lezer: pff, je zal dertig jongetjes als Sam in je klas hebben… Kortom: de lezer kan heel goed met de held van dit boek meevoelen en gaat tijdens het lezen ontzettend van hem houden.

Hoewel het boek Vuur heet, speelt de hond Vuur maar een kleine rol in het verhaal. Dat is wat misleidend, zeker voor kinderen die graag over honden willen lezen. Het boek valt in drie parten uiteen: het deel waarin Sam helemaal dol op zijn hond is, het deel waarin hij en de juf continue overhoop liggen en het deel waarin hij Wiwi leert kennen en met zijn emoties leert omgaan. Vuur zou fantastisch zijn geworden als deze drie delen vloeiender in elkaar over waren gelopen. Je kunt wel zeggen dat Sam  leert omgaan met zijn (vurige) temperament, maar dat zal het gemiddelde kind er niet uithalen.

Neemt niet weg dat Vuur een heerlijk boek is, dat makkelijk weghapt. Het is een prima boek om in de klas voor te lezen. Sam vertelt zijn verhaal in de eerste persoon enkelvoud. Vuur is geschikt voor lezers vanaf negen jaar.