Donderkat

4sterillustraties: Elly Hees
Holland, april 2010

Als Gaby en Michael op een ochtend met hun ouders zitten te ontbijten, klinkt er opeens een enorme knal en ontploft het kippenhok van buurman Dogger. Drie weken later explodeert de Mjamburgerbar. Deze aanslag wordt opgeëist door de Donderkat. Is dat het oranje wezen dat Gaby bij beide ontploffingen rond zag sluipen? Als ook nog het bankgebouw de lucht in vliegt, wordt de vader van Gaby en Michael opgepakt. Hij vertelde eerder aan de politie een wonderlijk verhaal: over buurman Dogger die directeur van de baas is en een regelrechte, levensechte schurk die niet terugdeinst voor kinderontvoering en moord. Onbruikbare kinderen worden zelfs gewoon vermalen en door de Mjamburgers gedraaid. Niemand die hem gelooft, natuurlijk. Niemand, behalve zijn vrouw en kinderen. Met hulp van de wetenschap en van een kleine inwoner uit Boegoe-Boegoe (geroofd door handlangers van Dogger en vervolgens ontsnapt) weten ze papa weer te bevrijden. Dat is niet eenvoudig, ze ontsnappen maar op het nippertje aan de machines van de Mjamburgerfabriek, maar ze worden wel wereldnieuws!

Donderkat gaat ijzersterk van start met de ontploffing van het kippenhok en de laconieke reactie van mama daarop, maar binnen een pagina dwaalt de auteur al af door de tafelmanieren van de familie te onthullen en even later door de morsigheid van buurman Dogger te bespreken. Nu zijn zowel die tafelmanieren als meneer Dogger heel grappig, maar het leidt nogal af van de verhaallijn, waar de lezer op dat moment meer over wil weten. Gelukkig komen dit soort zijwaartste sprongen daarna niet veel meer voor (of ze storen niet) en krijgt de lezer een verrukkelijk absurd verhaal voorgeschoteld, dat in de verte zelfs aan Dahl doet denken.
Hoe idioot de schurkenstreken van Dogger en consorten ook klinken, er zit wel een kern van waarheid in, waardoor Donderkat ook nog een kritisch randje heeft. Gelukkig overheerst dit niet en valt er heerlijk veel te lachen. Tel daar nog wat spannende achtervolgingsscènes bij op, en je hebt een boek dat heel veel kinderen met plezier zullen lezen.

Gaby is de verteller van dit verhaal; zij vertelt in de eerste persoon enkelvoud over wat zij en haar familie in een korte tijd meemaken. Donderkat is een heerlijk grappig boek, geschikt voor een grote groep lezers vanaf negen jaar.