De Zuurtjes

3sterillustraties Benjamin Leroy
De Geus, juli 2010

Deze recensie bevat informatie over de afloop van het verhaal

Harry en Huibert Zuur wonen in de Selderijstraat. Ze heten niet alleen Zuur, maar ze zijn ook zuur. Zo zuur dat zelfs hun bloemetjesbehang ervan verwelkt. Zo zuur dat ze ’s nachts hun kunstgebitten in een glaasje azijn zetten. Ze willen niemand zien en ze doen voor niemand de deur open. Maar hun leven verandert als er op een dag een brief bezorgd wordt voor hun moeder Agaat. Ze gooien hem weer naar buiten, want ze houden helemaal niet van kleurige enveloppen. Dan komt Gerrie de Bok langs om de brief terug te brengen. Ze lijkt sprekend op Agaat Zuur. Alleen kijkt Gerrie niet zuur, maar lacht ze. Steeds vaker komt Gerrie op bezoek. Ze vraagt telkens naar moeder Agaat, zodat Harry en Huibert moeten steeds meer moeite doen om hun geheim te bewaren. Sstt, hun moeder leeft niet meer! Hier mag Gerrie natuurlijk nooit achter komen, want dan komt ze niet meer langs. Want stiekem vinden Harry en Huibert het toch wel fijn als Gerrie er is.

De Zuurtjes begint als een heel geestig verhaal over twee merkwaardige broers. In originele vondsten vertelt de auteur hoe zuur de broers wel niet zijn. De illustraties ondersteunen het verhaal schitterend en tonen nu en dan grappige details (de auto van de broers heeft als kenteken ‘BAH 333’). Maar met alleen mooie vondsten heb je nog geen compleet boek. Het verhaal komt wat rommelig op gang en wil verder ook niet echt vlotten. Na de ontknoping (moeder is inderdaad al jaren geleden overleden en begroef ooit vader Zuur in de achtertuin) is er geen bevredigend einde. Harry en Huibert zijn weer alleen, met hun azijn en witlofthee. Ze hebben het opgegraven skelet van hun vader in de kamer gezet en geven het ook een kopje thee. Gerrie laat zich niet meer zien. Echt jammer dat het verhaal niet beter in elkaar steekt, want De Zuurtjes is verder in alle opzichten een grappig, origineel en mooi vormgegeven boek.

Kinderen zullen waarschijnlijk ruimschoots genoeg hebben aan de grappige situaties. Aan de mooie taal in het boek kun je zien dat er een dichter aan het werk is geweest en nogmaals: de illustraties zijn het bekijken meer dan waard. De Zuurtjes is geschikt om voor te lezen aan kinderen vanaf zeven jaar. Zelf lezen vanaf negen.