Sofie en de pinguïns

3sterIllustraties: Floor de Goede, fotostrip: Ype + Willem
Querido, juli 2010
Pluim van de Senaat van de Kinderjury 2011

Het klinkt gek, maar omdat Sofie van de trap valt en haar arm breekt, ontdekt ze dat ze van pinguïns houdt. Dat komt doordat Donny haar ineens weer ‘Baby Pinguïn’ noemt, net als toen ze heel klein was. Donny is Sofie’s oom. Hij past vaak op haar, omdat haar ouders allebei werken. Toen Sofie geboren werd, was juist het liedje ‘Papa Pinguïn’ populair en Donny maakte daar ‘Baby Pinguïn’ van. Vandaar. Nu Sofie een beetje ziek is, huurt Donny voor haar een dvd over pinguïns. Daarvan wordt Sofie verliefd. Op pinguïns. Echt waar. Ze heeft pinguïnkoorts gekregen, ze vindt pinguïns zó ontzettend lief, ze wil alles over pinguïns weten. Donny zoekt voor haar op op het internet, en opa neemt haar mee naar de dierentuin. En ze mag mee naar het circus, om de pinguïn-act te zien. Maar daar wordt Sofie vreselijk verdrietig van, want die pinguïns dragen jasjes en worden uitgelachen door het publiek. ’s Nachts sluipt ze stiekem terug naar het circus om de pinguïns te bevrijden. Dat mislukt. Maar Sofie heeft intussen wel iets geleerd: ze kan eindelijk tegen andere mensen zeggen wat ze leuk vindt en wat niet. En dat is ook wat waard.

Je zou zelf ook de pinguïnkoorts krijgen van dit boek! De pinguïns worden per bladzijde leuker. Naast het verhaal over Sofie en haar vrienden (en over de mensen die ze dan weer niet zo aardig vindt) staan in dit boek op elke bladzijde gekleurde illustraties die de tekst prachtig aanvullen. Verder is er een ontzettend grappige fotostrip over Papa en Baby Pinguïn die samen in een luchtballon op wereldreis gaan en tenslotte puilt het boek uit van de meest uiteenlopende weetjes over pinguïns én zijn er nog acht extra eindes en nog één extra, extra, extra einde. En dan is het helaas afgelopen.

Kortom: een geweldig leuk, origineel en sprankelend boek, waarin veel kinderen iets van hun gading zullen vinden. Dankzij de vele illustraties en de fotostrips is het boek ook aantrekkelijk voor de minder gretige lezers, terwijl het verhaal zelf uitstekend is geschreven. Voorlezen kan vanaf zeven jaar (al is het als voorleesboek in de klas niet geschikt, omdat de illustraties zo’n belangrijke rol spelen). Zelf lezen kan vanaf negen.