Een spook(t)huis voor Fiene

3sterillustraties: Marja Meijer
Van Holkema & Warendorf, september 2017

Het valt niet mee om in het weeshuis der verloren kinderen te wonen, daar kan Fiene over meepraten. Ze moet er de hele dag bedden verschonen, wc’s schoonmaken en ellenlange gangen dweilen. Logisch dat ze verschrikkelijk blij is als ze nieuwe pleegouders krijgt en weg mag uit het weeshuis. Maar in werkelijkheid is haar nieuwe moeder helemaal geen mama, maar een verwende vrouw die wel een hulpje in huis kan gebruiken.
Als haar pleegmoeder haar zelfs slaat, loopt Fiene weg. Ze komt terecht in Villa Verda; een soort spookhuis waar louter griezels wonen. Tante Net is een beschermgeest die je niet kunt zien maar wel kunt voelen, in de kelder woont een vampier, er is een snelheidsduivel, een gewoon spook, een mummie, een Bakbeest, een Boeman… Ondanks dat Fiene een gewoon meisje is, voelt ze zich ontzettend thuis in Villa Verda. Dan komt Fiene’s pleegmoeder haar hulpje op het spoor en moet Fiene terug naar huis. Gelukkig heeft ze intussen een hoop griezelvrienden die haar niet in de steek laten.

Een spook(t)huis voor Fiene past uitstekend bij het thema van de Kinderboekenweek 2017. Een vreselijk weeshuis, een nog ergere pleegmoeder (wat heerlijke Dickensachtige associaties oproept) en daarna dat spookhuis waar ze eindelijk een lievelingstante vindt en waar ze lekker mag blijven tussen alle griezels - die in de praktijk niet zo griezelig zijn.
Het is wel een boek dat het een en ander aan concentratie van de jonge lezer vraagt. De hoofdstukken verspringen telkens van perspectief; het verhaal gaat heen en weer tussen Fiene enerzijds en haar pleegouders Theodoor Haast en Gursula Liefje anderzijds. Daardoor moet je telkens even omschakelen als je aan een nieuw hoofdstuk begint.
Uiteindelijk komt alles natuurlijk helemaal op zijn pootjes terecht. Zelfs voor de goedzak Theodoor Haast – die bij zijn vrouw onder de plak zat – is er een happy end.

Het boek is royaal geïllustreerd met grappige zwart-wit tekeningen van Marja Meijer. (favoriet: het Bakbeest op bladzijde 53. Het Bakbeest is overigens een monster dat dol is op bakken en koken.) De illustraties en de tekst vormen een eenheid en maken van Een spook(t)huis voor Fiene een vrolijk en grappig griezelboek. Jammer dat er voor een (te) klein lettertype gekozen is. Het boek is geschikt voor griezelliefhebbers vanaf negen jaar.