Hoe maak ik een vriend?

3sterillustraties: Wendy Panders
Lannoo, mei 2018 (herdruk; 1e druk uit 2010)

Over zes dagen gaat Felix op kamp. Daar ziet hij een beetje tegenop, want hij kent er helemaal niemand. Zijn moeder wordt gek van zijn gezeur en zucht: ‘Je máákt wel een vriend!’ Daar kijkt Felix van op, want hij wist niet dat je een vriend zelf kunt maken? Maar het is een goed idee en dus gaat hij aan de slag. Hij heeft tenslotte nog zes dagen.
Maar hoe doe je dat nou, een vriend maken? Felix legt lijstjes aan met eigenschappen die een goede vriend moet hebben. Hij zoekt onderdelen bij elkaar om een nieuwe vriend van te knutselen. Hij bedenkt welke onderdelen een vriend moet hebben. Hij zoekt de juiste kleren uit. Hij maakt een recept voor een vriendschapsdrank. Maar na zes dagen moet hij toch in zijn eentje naar het kamp. En daar blijkt dat een vriend maken heel eenvoudig is: je hoeft maar tegen elkaar op te botsen!

Hoe maak ik een vriend? Het is een goede vraag voor een wat tobberig jongetje als Felix. Het is ook heel herkenbaar voor kinderen die wat zenuwachtig zijn voor de vakantie, want bijna elk kind vindt het spannend: alleen op kamp gaan. Het is goed voorstelbaar dat Felix het liefst op alles is voorbereid en de uitdrukking ‘je maakt wel een vriend’ helemaal letterlijk neemt.
Wat dit boek extra grappig en origineel maakt, zijn de prachtige, collage-achtige illustraties van Wendy Panders. Op elke bladzijde staan haar geestige tekeningen, vermengd met foto’s, waardoor het boek een lust voor het oog wordt. Al op bladzijde 8 vind je bijvoorbeeld de inhoud van het hoofd van Felix als hij bedenkt hoe hij zelf een vriend kan maken: vijf gloeilampen, een gereedschapskist, een klos garen, een Zwitsers zakmes, touw, een garde, schaar, potloden, bic-pen, liniaaltje, een schijf appel, een veiligheidsspeld en nog veel meer zijn gerangschikt in een denkwolkje boven het hoofd van Felix.
De illustraties zijn soms eenvoudig, soms complex, soms complete zoekplaatjes. Ze maken van Hoe maak ik een vriend? bovendien een heerlijk kijkboek.

Ook de minder gretige lezers kunnen, mede dankzij de illustraties, van dit mooie boek genieten. Een boek met een geruststellend einde, voor iedereen die zich zorgen maakt over vriendschap. Hoe maak ik een vriend? is geschikt voor lezers van negen jaar en ouder.