Bil en Wil - Wat een verhalen!

3sterillustraties: Jan Jutte
Zwijsen, september 2010

CPNB-kerntitel, Kinderboekenweek 2018

Bil en Wil wonen samen in een huis. Ze zijn vrienden. Ze kunnen niet zonder elkaar. Als er een dief komt, is Bil bijvoorbeeld heel bang dat die dief Wil zal meenemen. Een dief steelt namelijk precies dat waar jij het meest van houdt. Je beste vriend, dus.
Zo zijn er zes verhalen over de vrienden Bil en Wil. Over de dag waarop het weer bar en boos is en waarop ze gewoon thuis willen blijven. Wil wil aan Bil een boek voorlezen, maar dat gaat telkens mis. Of het verhaal over het feest met oudjaar. Wil is ziek en kan er niet heen. En dus blijft Wil ook thuis. Of het verhaal over de doos die ineens in de tuin ligt. Wat zou er in de doos zitten? Of misschien wel het mooiste verhaal, waarin Bil de wijde wereld in trekt en Wil thuisblijft. Wat zullen ze elkaar veel te vertellen hebben als ze elkaar weer zien! Zelfs al Bil niet verder komt dan het gras voor het huis.

Wat een verhalen! is een soort raamvertelling: Bil en Wil zijn aan het praten en denken steeds terug aan een avontuur dat ze eerder samen beleefden. En vervolgens wordt dat avontuur verteld. Het eerste verhaal is heel eenvoudig, op avi-start, daarna loopt het op: twee verhalen op M3, twee op E3 en het laatste verhaal is een M4. En eerlijk gezegd zijn de technisch-moeilijkste verhalen ook inhoudelijk het leukst. Het verhaal over de doos en het verhaal over de wijde wereld zijn zelfs een beetje filosofisch te noemen.

Het boek is prachtig geïllustreerd door Jan Jutte: op de vaak paginagrote gekleurde tekeningen is veel te zien. Een favoriet is de illustratie op bladzijde 67 waarop Wil in tienvoud trap-op-trap-af draaft om het de zieke Wil naar de zin te maken. Wat heeft hij het druk!

Een ‘meegroeiboek’ als Bil en Wil – Wat een verhalen! is heerlijk voor beginnende lezers die een ‘echt’ dik boek willen lezen en zo ongemerkt steeds een stapje verder gaan in wat ze aankunnen. De verhalen die nog te moeilijk zijn, kunnen prima voorgelezen worden.
Geschikt voor zes jaar en ouder.