Kauwgum en ander kattenkwaad

3sterillustraties: Gurli Feilberg
Ploegsma, november 2018

De moeder van de tweeling Samson en Loïs gaat hertrouwen. Met Charles, door de tweeling ook wel ‘de indringer’ of ‘de kwal’ genoemd. En dan heeft Charles ook nog twee vreselijke zonen: Bob en Tom, eersteklas pestkoppen. Maargoed, Samson en Loïs besluiten te gaan sparen voor een prachtig huwelijkscadeau. Om aan geld te komen, organiseren ze ‘begrafenisfeesten’ voor kleine dieren als wespen, kevers en regenwormen. Kinderen betalen graag een bedragje om mee te mogen doen; de feesten zijn een groot succes
Dat ontdekken Tom en Bob ook. Zij willen samenwerken met de tweeling; als zij voor de dieren zorgen, organiseren Samson en Loïs de uitvaart en delen ze de opbrengst. Maar het zijn wel grotere dieren: een kanarie, een speciale karper. Als Bob en Tom dreigen de puppy’s van juf Joke te verdrinken, gaat het Samson en Loïs te ver. Ze redden de puppy’s, maar niemand gelooft hen als ze zeggen dat Bob en Tom ze wilden verdrinken. Wat nu?

Kauwgum en ander kattenkwaad begint veelbelovend: een door-dik-en-dun-tweeling die hun eigen ritueel heeft als ze een dood diertje vinden, een bijna-stiefvader die verkeerde grapjes maakt en overtuigend wordt neergezet, een rare autoritaire juf die kinderen haat: dit kan een heel leuk boek worden.
Het boek is een debuut. En dat proef je tijdens het lezen. Het idee is goed, maar de uitwerking hapert hier en daar. Bob en Tom zijn door en door onbetrouwbaar, (waarom hoeven die jongens eigenlijk niet naar school en de tweeling wel?), hun vader (nota bene officier van justitie) verdonkeremaant het bewijsmateriaal als zijn zoons die puppy’s bijna verdrinken en schuift de schuld daarna op de tweeling, veel gedoe rondom die rare, foute juf, waarbij je tevergeefs wacht op het moment waarop duidelijk wordt waarom ze zo raar is, een verdwenen vader, moeilijkheden tussen mama en opa, gedoe met een bootje, kortom: veel te veel voor in één boek.

Kauwgum en ander kattenkwaad (een titel die heerlijk allitereert, maar niet echt de lading van het boek dekt) leest lekker, maar had nog een extra redigeer-ronde verdiend. De tweeling overtuigt, de rest van het boek is wat rommelig en over de top. Het boek is geschikt voor lezers van negen jaar en ouder.