Red de olifant

3sterillustraties: Natascha Stenvert
Veltman, mei 2019

De moeder van Dorus en Dee is de eigenaar van kinderboekwinkel De Olifant. Dat is hard werken, maar het is ook heel erg leuk. Alles gaat net goed, tot op een dag de huisbaas Roelof Baksteen besluit de huur van de winkel flink te verhogen. Hij wil liever dat er een filiaal van Coffe & Cookies in het pand komt, want die kunnen veel meer huur betalen. Als De Olifant failliet gaat, dan kan meneer Baksteen veel meer huur vangen.
Zo ver mag het niet komen, besluiten Dorus en Dee. Samen met hun opa verzinnen ze prachtige plannen om De Olifant te redden. Zo schrijven ze bijvoorbeeld brieven naar bekende schrijvers, of ze naar De Olifant willen komen om hun boeken te promoten. Heel wat schrijvers geven gehoor aan hun oproep, zelfs de schrijvende prinses Valentien.
Intussen vindt Tilda, het dochtertje van meneer Baksteen, haar vader een gemenerik. Zij bedenkt zo haar eigen manier om haar vader onder druk te zetten om wat aardiger en minder gierig te worden. Maar zal dat lukken?

Een kinderboekwinkel die het moeilijk heeft om voort te bestaan, dat is een gegeven dat veel mensen bekend moet voorkomen. In 2018 en 2019 sloten meerdere Nederlandse kinderboekwinkels hun deuren, al huurden zij niet eens van Roelof Baksteen.
Er is meer bekends te bespeuren in dit boek, zeker voor wie een beetje op de hoogte is van recente kinderboeken. Veel schrijvers en illustratoren die in Red De Olifant figureren, zijn te herkennen. Prinses Valentien is een inkoppetje, maar ook Pol Frankenstein (schrijver van griezelboeken, die altijd een zonnebril draagt), Jelle Havergort (schrijver van voetbalboeken) en Sjaak Limburg (die een ‘vlammende toespraak’ houdt over het nut van kinderboekwinkels, kinderboeken en lezen) zijn makkelijk te herleiden. Ook de illustratoren die ‘een vrolijk toversokkenmeisje’ en ‘een agent die een boef achternazit’ tekenen, die zijn bekend.

Natuurlijk loopt het boek helemaal goed af. De Olifant blijft en meneer Baksteen verhoogt de huur niet. Het is wat wensvervullend, en zo gemakkelijk gaat het in de praktijk helaas niet, maar dat hindert niet. Red De Olifant is een grappig boek over kinderboeken, over schrijvers en over een kinderboekenwinkel. Lekker lezen voor acht jaar en ouder, bovendien prima geschikt als voorleesboek in de klas.