Het reuzenradmysterie

3stervertaling: Tjalling Bos
Van Goor, november 2017 (eerder verschenen in 2010)
Bekroond met een Vlag & Wimpel 2011

Ted is anders. Zijn hersenen werken anders dan die van anderen. Als hij zenuwachtig is, fladdert hij met zijn hand. Hij begrijpt emoties van anderen niet zo goed, neemt alles wat mensen zeggen letterlijk en hij weet werkelijk alles over het weer.
Zo zegt zijn moeder dat er een orkaan komt, maar in werkelijkheid komt tante Gloria met haar zoon Salim een paar dagen in Londen logeren, voor ze naar New York emigreren. Ted en zijn zus Kat nemen Salim mee naar het London Eye, omdat Salim nog nooit met dat reuzenrad omhoog geweest is. In de rij voor de kassa krijgen ze van een onbekende één kaartje aangeboden, omdat die man bij nader inzien niet omhoog durft. Salim gaat in zijn plaats. Hij stapt om 11.32 uur in de cabine, maar komt er om 12.02 uur niet meer uit. Hoe kan Salim verdwenen zijn uit een gesloten cabine?
De politie wordt erbij gehaald. Omdat Salim spoorloos blijft, gaan Ted en Kat samen op zoek naar hun neef. Nu komt het goed van pas dat Ted zo helder na kan denken, al is het soms wel moeilijk voor hem om onwerkelijke theorieën los te laten. Salim kan niet spontaan ontbrand zijn, zoals Ted vermoedt. Maar wat is er wel gebeurd?

Het reuzenradmysterie begint met een hoofdstuk waarin Ted heel zakelijk vertelt hoe zijn neef Salim verdwenen is. Hij zet de feiten op een rijtje. Daarna gaat hij even terug in de tijd en vertelt hoe het hele verhaal begonnen is: met de brief van tante Gloria dat zij en Salim komen logeren. Pas na een paar hoofdstukken voelt de lezer dan er iets met Ted aan de hand is, dat hij een vorm van autisme of het syndroom van Asperger heeft. Hierdoor wordt het boek vergelijkbaar met Het wonderbaarlijk voorval met de hond in de nacht (Mark Haddon, de Fontein, 2005), al is Haddons hoofdpersoon Christopher een stuk wereldvreemder dan Ted.
Het ‘anders zijn’ van Ted is overigens bijzaak, want juist door de raadselachtige verdwijning van Salim kun je dit boek niet wegleggen. Wat kan er gebeurd zijn dat deze jongen zomaar verdwenen is?

Eindelijk is dit mooie boek over een bijzondere-en-toch-gewone jongen weer leverbaar! Het reuzenradmysterie kreeg in 2011 een Vlag & Wimpel van de Griffeljury. Het is een heerlijke thriller met wat extra's voor lezers van twaalf jaar en ouder.