De Goudvisjongen

3stervertaling: Anneke Bok
Meis & Maas, september 2017

Matthew durft amper zijn kamer uit te komen. In de boze buitenwereld wemelt het namelijk van de bacillen die hem ziek kunnen maken. Als hij zelf ziek wordt, kan hij op zijn beurt weer anderen besmetten en dan zijn de gevolgen niet te overzien. Daarom weigert hij naar school te gaan, draagt hij het liefst de hele dag latex handschoenen en maakt hij meerdere malen per dag zijn kamer brandschoon.
De rest van de tijd kijkt Matthew uit het raam. Hij ziet dus alles wat er in de straat gebeurt. Zo observeert hij ook de kleinkinderen van zijn buurman en is hij dus de laatste die de kleine Teddy heeft gezien, voor de peuter vermist wordt. Zelf durft Matthew amper naar buiten om op onderzoek uit te gaan, maar zijn buurmeisje Melody popelt om samen met hem Teddy weer terug te vinden. Door te observeren en te combineren moet het toch lukken om het jochie bij zijn grootvader terug te brengen, denkt Matthew.

Matthew heeft een dwangstoornis. Het knappe is dat de auteur glashelder weet te maken waarom de jongen 37 maal achter elkaar zijn handen moet wassen, tot de vellen er zo ongeveer bij hangen. Matthew wist jarenlang zijn afwijking handig te verbergen, maar nu een buurvrouw zwanger is, komt zijn schuldgevoel extra boven. Zes jaar geleden werd zijn broertje dood geboren en Matthew vindt dat hij schuldig is aan dit drama. Hij heeft dit nooit aan zijn ouders durven vertellen.
De Goudvisjongen (zo noemt het verwende kleindochtertje van de buurman Matthew, omdat hij altijd achter glas staat) is in de eerste plaats een detective-achtig boek: er wordt een peuter vermist, er zijn verschillende verdachten en uiteindelijk wordt duidelijk wie degene is die het jongetje ontvoerde. Klassiek en spannend. Maar juist door de extra laag, van een jongen met een metershoog schuldgevoel en een obsessief-compulsieve stoornis, wordt De Goudvisjongen een prachtige roman over een jongen die krampachtig probeert controle te houden over alles wat hem uit zijn handen glipt.

Matthews ouders begrijpen weinig van hun zoon, maar proberen met vallen en opstaan om hem te helpen. Gelukkig snapt de lezer Matthew perfect. De Goudvisjongen verdient het om een klassieker te worden. Een schitterend boek voor lezers van elf jaar en (veel) ouder.