Winger

3stervertaling: Sandra van de Ven
De Fontein, november 2017

Ryan Dean West (rugby-bijnaam: Winger) is door zijn ouders gedumpt op de kostschool Pine Mountain, heeft twee klassen overgeslagen, speelt als winger rugby in het schoolteam en heeft zogezegd wat last van zijn hormonen. In stilte is hij verliefd op zijn (platonische) vriendin Annie, maar zij vindt als zestienjarige zo’n jochie van veertien alleen maar ‘schattig’. Daarnaast is het vriendinnetje van zijn bullebak-kamergenoot Chas ‘waanzinnig sexy’ en Ryan Dean sputtert dan ook niet tegen als deze Megan avances maakt. Tenslotte moet hij zich als tenger, ondermaats jochie zien te bewijzen tussen de oudere rugbyspelers die zo’n beetje alles uitvreten wat god verboden heeft. Ryan Dean werkt zich in de nesten, zijn leven kent hoge toppen en diepe dalen. Ook een schriele puber van veertien heeft vrienden nodig en gelukkig zijn die die vrienden er in het leven van Ryan Dean. Al stelt hij hun geduld soms aardig op de proef.

Van Winger denk je in eerste instantie: ‘Bram Botermans’ meets ‘Pitty op kostschool’ en dan voor puberjongens. Melige humor die lekker wegleest, in het decor van een Amerikaanse kostschool boordevol pubers, afgewisseld met cartoons van de hand van Ryan Dean. En dat dan 446 pagina’s lang.
Gelukkig is het boek meer dan dat. Het geeft een kijkje in het leven van een jongen die zich staande moet zien te houden in de jungle die Pine Mountain heet. Annie mag dan wel zeggen dat ze niet op zo’n jochie als Ryan Dean valt, maar ze doet het intussen wel. En Ryan Dean blijkt toch lang niet zo’n loser als hij in eerste instantie leek. Het einde van het boek mag verrassend genoemd worden, een plotwending die je niet aan ziet komen en waarna je het boek dichtslaat om nog een tijdje stil voor je uit te staren.

Voor een verhaal dat begint met een jongen die ondersteboven in een wc-pot hangt, heeft Winger verrassend veel te bieden. Het boek mikt op jongens die niet zo graag lezen (al beginnen die niet snel in zo’n dikke pil), maar zal ook door meiden grinnikend gelezen worden. Humor voor rugbyers en voor liefhebbers van foute grappen, met een serieuze onderlaag, geschikt voor lezers van veertien jaar en ouder.