Grote gevoelens

3sterPloegsma, november 2017

Dit schooljaar geeft meneer Swart niet alleen les in filosofie, maar ook in psychologie. Een kleine groep jongeren heeft zich voor zijn lessen opgegeven. Zo is daar Jasper, die zich de eerste les helemaal niet prettig voelt. Hij heeft in het weekend ontdekt dat zijn oudere broer drugs gebruikt en Tom heeft gedreigd met ‘ik pak je’ als Jasper het zou wagen iets tegen hun ouders te zeggen. Ook Priya heeft het niet makkelijk vanwege haar thuissituatie. Wouter tobt over de dood van zijn vader en over dat hij zo weinig herinneringen aan hem heeft. Noah is homo maar durft niet uit de kast te komen. Zo heeft elke leerling wel wat.
De lessen van meneer Swart sluiten aan bij wat zijn leerlingen meemaken. Hij behandelt de theorieën van onder andere Freud, Jung, Milgram en Adler, maar weet de theorie aan de praktijk te koppelen. Dankzij zijn lessen psychologie krijgen de jongeren inzicht in zichzelf en anderen en durven sommigen zelfs belangrijke stappen te zetten die hun leven veranderen.

Meneer Swart kennen we al uit Grote gedachten (Ploegsma, 2014), het boek waarin belangrijke filosofen behandeld worden. Grote gevoelens is bijna op dezelfde manier opgebouwd; ideeën van psychologen en psychiaters worden in zes lessen behandeld aan de hand van thema’s als bijvoorbeeld ‘autoriteit & geboortevolgorde’, ‘gender & seksualiteit’ of ‘moed & veerkracht’. De moeilijkheden waar de leerlingen mee tobben, maken de theoretische informatie praktisch. Je kunt het eens zijn met de psychologen, je kunt het onzin vinden, of iets ertussenin, voor allebei deze meningen is ruimte in het boek.

Grote gevoelens lees je niet achter elkaar uit, al wil je graag weten hoe Jasper zijn problemen met Tom oplost of hoe Priya haar moeilijkheden thuis overwint. Grote gevoelens is een boek waarin je een stuk leest, het dan even weglegt en overpeinst wat je hebt gelezen. Is wat je las van toepassing op je eigen leven? Hoe reageer jij dan? Of wat denk je dat je zou doen? Hoe goed ken jij jezelf?

Janny van der Molen levert opnieuw een kloek boek af, dat aanzet tot nadenken en zelfs filosoferen. Een fijn boek om op de plank te hebben staan, om in te bladeren en te lezen en om veel over na te denken. Het boek is ook een aanrader om in de klas te gebruiken. Waarom bestond een boek als Grote gevoelens niet eerder?
Geschikt voor elf jaar en (veel) ouder.