Made by Indira, mode tot elke prijs?

3sterPloegsma, januari 2018

Terra is een heel gewone scholiere die dol is op shoppen. Omdat de kleding die ze koopt goedkoop is, puilt haar kast uit. De kritiek van haar moeder wuift ze weg; kleding die hier in de winkels hangt, koopt ze gewoon. Als Terra met haar tante Willemijn mee mag naar India, worden haar ogen geopend. Willemijn werkt voor Mondiaal FNV en praat vaak met vakbonden in andere landen. In India ontdekt Terra hoe vooral meisjes en vrouwen in weverijen en spinnerijen worden uitgebuit.

Indira woont in India. Door de schulden van haar ouders moet ze van school, om te gaan werken in een spinnerij. De fabriek doet allerlei mooie beloften, maar er is niets van waar. Er wacht Indira een slavenbestaan in een bloedhete fabriek, tussen honderden andere arme, geronselde meisjes.

De verhalen van Terra en Indira wisselen elkaar af. Met name het verhaal van Indira is interessant: door haar ogen maak je mee wat het lot van veel arme meisjes in het zuiden van India is: uitbuiting en kinderarbeid. De auteurs zijn in India geweest en spraken met 75 meisjes die in de kledingindustrie werken en werkten. Hun ervaringen zijn verwerkt in het verhaal. Door deze goede research is Indira’s verhaal volkomen geloofwaardig. Voor haar is er hoop omdat ze uiteindelijk geholpen wordt door SAVE, een organisatie die onder andere strijdt tegen kinderarbeid. De lezer beseft dat het werk van SAVE een druppel is op een gloeiende plaat. Er is meer nodig om dergelijke misstanden te voorkomen.

Terra realiseert zich uiteindelijk dat deze kinderarbeid kan blijven bestaan omdat mensen in het westen de veel te goedkope kleding blijven kopen. Achter in het boek staat nog het een en ander aan informatie over wat je zelf kunt doen om een einde te maken aan kinderarbeid. Het is wat optimistisch om te denken dat er niet meer massaal geshopt gaan worden door pubermeiden, al zet Made by Indira je aan het denken over de inhoud van je eigen kast. De moraal ligt er wat dik bovenop, maar Made by Indira is wel een toegankelijk verhaal over sociale misstanden, dat veel meiden van dertien jaar en ouder nog eens even na laat denken voor ze dat veel te goedkope shirtje aanschaffen.