Mist

3sterHolland, april 2018

De klas van Haroun gaat op werkweek naar Welvum, het kleinste van De Eilanden. Er is niet veel spannends te beleven; het eiland is ingespeeld op toeristen en verder hebben de meeste mensen het er niet zo op vreemdelingen.
Wanneer het verhaal gaat dat er achttien vluchtelingen rondzwerven over Welvum, is het eiland dan ook in rep en roer. Maar de Welvumse Grace heeft meer aan haar hoofd: ze is het geroddel op het eiland spuugzat en wil stiekem naar een vriendin op de vaste wal vertrekken. Haar enige vriend op Welvum is de schilder Lodewijk de Doodt, maar nadat hij haar naakte bovenlichaam geschilderd heeft, is Lodewijk ineens spoorloos verdwenen.
Daarbij hangt er op Welvum ineens een vreemde dichte mist en worden er schaduwen gezien van mensen, maar zijn er geen voetstappen in het zand. En als er voetstappen zijn, zijn er weer geen mensen. Wat is er aan de hand? Haroun en eilandbewoner Wessel gaan op onderzoek uit.

In Welvum kan de lezer zonder al te veel moeite Schiermonnikoog herkennen – al zou een ander Waddeneiland ook het decor van het verhaal kunnen zijn. Een heel gewone VMBO-klas op werkweek én een geheimzinnige sfeer met mist die zo dicht is dat het zelfs voor jongeren op Welvum onheilspellend aanvoelt; deze combinatie zorgt ervoor dat de lezer doorleest en wil weten wat er aan de hand is. Hoe is het mogelijk dat die schimmen in de mist zo snel verdwijnen en geen sporen achterlaten?
Omdat het boek vrij realistisch begint (reis met de veerboot, Grace met haar plannen om te vertrekken, Wessel die over het eiland fietst), is de uiteindelijke ontknoping van het raadsel wat vergezocht en ongeloofwaardig. Het is allemaal wel spannend, maar eindigt een beetje als een anti-climax. Was deze verhaallijn wel nodig tussen alle andere gebeurtenissen?

Het perspectief verspringt tussen Haroun, Wessel, Grace en Sara (Wessels zus), zodat het verhaal onvermijdelijk nogal versnipperd wordt. Mist leest lekker, het is spannend, maar het boek is te vol omdat bijna elk personage met zijn eigen ding bezig is. De verhaallijn rondom de vreemde mensen in de mist zorgt bijna voor een stijlbreuk. Afgezien daarvan is Mist een toegankelijk geschreven boek voor lezers vanaf dertien jaar.