Broederschap van de Bok

3sterPloegsma, september 2017

Halverwege de 18e eeuw is in Zuid-Limburg een roversbende actief, waarover mysterieuze geruchten de ronde doen. Zo zouden de leden ’s nachts op bokken door de lucht rijden. Peter is 16 jaar, zijn moeder heeft tuberculose en zijn vader stierf jaren geleden aan de galg. Hij sluit zich aan bij de Bokkenrijders; een groep mannen die steelt van rijken. Het blijkt een heel grote bende te zijn, die in heel Zuid-Limburg de bevolking terroriseert. Als de overvallen steeds gewelddadiger worden, opent de overheid de jacht op de leden van de bendes. Steeds meer mensen worden opgepakt en door marteling tot bekentenissen gedwongen.

In de 21e eeuw gebeuren er vreemde dingen rondom Maastricht. Op verschillende plaatsen verschijnt er een graffititag van een bokkenkop. De zwerver Ziggy weet er meer van, maar durft er amper over te praten. Hij komt in contact met Fleur, de dochter van historica Anna Beckers. Anna is deskundige op het terrein van de Bokkenrijders. Is er een nieuwe bende Bokkenrijders actief? Wat zijn hun plannen?

De legendes over de Bokkenrijders intrigeren in 2018 nog altijd. In hoeverre bestond deze bende echt en wat zijn er in de loop der eeuwen voor romantische details aan de verhalen toegevoegd? De groep waar Peter mee te maken krijgt, is in elk geval een gewelddadige roversbende. Peter krijgt dan ook gauw last van zijn geweten, zeker nadat hij heeft meegewerkt aan een gruwelijke overval op een boerderij. Ook Peter ontkomt niet aan de martelkamer; de folteringen die hij ondergaat, doen je bijna kokhalzen.
Zijn equivalent in de 21e eeuw is Ziggy. Lange tijd gaan hun beider verhaallijnen redelijk parallel; de hoofdstukken in de 18e en de 21e eeuw wisselen elkaar af.

Resultaat is een geslaagde kruising tussen een historisch boek en een thriller, een boek waarbij de plot aan het einde (in de 21e eeuw) een tikje wild-west en ongeloofwaardig wordt, maar dat je desondanks achter elkaar gretig uitleest. Beide verhaallijnen zijn verrukkelijk spannend.
Broederschap van de Bok is goed opgebouwd, soepel verteld; een boek om met je vingers in je oren te lezen. Een toegankelijk boek, geschikt voor liefhebbers van geschiedenis en van spanning. Twaalf jaar en ouder.