Merel

3stervertaling: Lydia Meeder en Barbara Zuurbier
Lemniscaat, november 2018

Merel stond op het dak van de school en is daarna met een ambulance afgevoerd naar de afdeling psychiatrie in een ziekenhuis. Iedereen gaat ervan uit dat ze van plan was te springen, al ontkent Merel dat. Maar wat deed ze dan op het dak?
Merel mag naar huis, op voorwaarde dat ze in therapie gaat. Dokter Katz weet haar heel langzaam aan de praat te krijgen. Merel houdt niet van mensen om zich heen. Ze heeft geen vrienden. Ze is samen met haar moeder, pauzes op school brengt ze lezend in de bibliotheek door. En vanaf het moment dat ze op de kleuterschool van een schommel sprong, droomt ze dat ze kan vliegen. Ze wordt door een vogel opgehaald, stijgt op en vliegt.
Nadat de bibliothecaresse door een verkeersongeluk overleed, raakte Merel de weg kwijt. Met hulp van veel muziek weet Dokter Katz Merel zo te prikkelen dat er ook andere manieren zijn om te ‘vliegen’.

Merel is een wat depressievige puber, dochter van een alleenstaande moeder die zich zo perfect gedraagt, dat ieder kind er een minderwaardigheidscomplex aan over zou houden. Op zich weet Merel zich nog wel staande te houden in de jungle die ‘school’ heet. Ze sluit zelfs vriendschap met de bibliothecaresse en met een ander meisje dat ook graag leest. Maar dat andere meisje hoort ook bij de populaire-meiden-kliek, bij wie Merel zich absoluut niet thuis voelt. Pas als de bibliothecaresse plotseling overlijdt, kukelt Merel ook om.
Het boek bestaat uit drie ‘delen’, het verhaal is vrij lang uitgesponnen. De flash-backs, de therapiesessies, de ruzies met haar moeder, het gedoe op school… het leest best lekker, maar er zit niet voor niets een deleteknop op het toetsenbord van een auteur. Dat geldt vooral voor de eerste twee delen. In het derde deel gaat Merel therapeutisch verantwoord naar een muziek-zomerkamp voor rockende meiden, waar ze basgitaar leert spelen en na vier weken repeteren zelfs schittert als zangeres van een meiden-rockband. Kortom: een Amerikaans happy-end. Het komt weer goed met Merel.

Al met al is Merel een nogal Amerikaans problemenboek, met wat heftigere ellende dan gemiddeld, maar met hulp van een therapeut, komt Merel er weer helemaal bovenop.
Merel is een meidenboek voor veellezers van veertien jaar en ouder.