De kleur van de zon

3stervertaling: Annelies Jorna
Querido, januari 2019

Een zomerdag als alle andere. Davie vertrekt met de oude plunjezak van zijn vader op zijn rug naar buiten, gewoon, om wat rond te zwerven in de buurt. Dan ontmoet hij zijn beste vriend Gosh, die hem opgewonden vertelt dat Jimmy Killen vermoord is. Ze kennen Jimmy allebei. Het ligt voor de hand wie de dader moet zijn: Zorro Craig. De Killens en de Craigs zijn al generaties lang elkaars aartsvijanden.
Davie loopt het stadje uit en trekt de heuvels in, om na te denken, om te tekenen en om wat te dromen. Onderweg ontmoet hij mensen, die hij soms kent en soms ook niet. Mensen die hem wat te vertellen hebben, iets over zichzelf, iets over hem, gewoon een verhaal, iets over Davies vader. Want Davies vader is een paar weken eerder overleden. Op zijn wandeling ontmoet Davie ook zijn vader. Langzaam wordt het avond en ontdekt Davie wat er die dag werkelijk is gebeurd.

De kleur van de zon is een dromerig boek. Geen boek voor lezers die actie willen of die een boek van a tot z willen begrijpen. Want hoe verder je (en Davie) komt, hoe meer het in het midden blijft wat Davie precies beleeft, wat hij verzint, wat hij hoopt en wat hij droomt. Het maakt het verhaal iets ongrijpbaar.
Davie ontmoet veel mensen. Telkens zijn er mensen die met hem willen praten. Dat gaat wel eens een beetje vervelen, zeker als je nog niet duidelijk is wat de samenhang van al die ontmoetingen gaat worden. Je kunt alleen maar hopen dat die samenhang er is; anders blijft het verhaal los zand.
Gelukkig blijkt aan het eind van het boek dat ieder personage een rol(letje) heeft gehad. Je leest tenslotte een boek van David Almond en die is in staat een prachtig plot te componeren. Zelfs bij een ijl en moeilijk te doorgronden boek als De kleur van de zon.

De kleur van de zon is niet eenvoudig; hoewel de bladspiegel suggereert dat het een boek voor jongere lezers is, is de minimum leeftijd toch minstens veertien jaar. Het is een literair boek voor de liefhebber, waarin een jongen leert wie hij is en wat het leven hem kan brengen. Geschikt voor een kleine groep dromerige liefhebbers, die niet terugschrikken van een boek dat je tussen de regels door moet lezen.