Zo vrij als een vogel

3stervertaling: Lydia Meeder
Lemniscaat, maart 2020

December woont al jaren bij telkens andere pleegouders. Ze kijkt wel uit om zich aan iemand of aan een plaats te hechten; ze weet toch zeker dat ze op een dag vleugels krijgt en weg zal vliegen. Als voorbereiding klimt ze in bomen en springt ze er weer uit, eet ze alleen zaden die vogels ook eten en probeert ze zo licht mogelijk te blijven. En ze schrijft in haar boek Vogelmeisje over zichzelf. En over haar moeder. En over hoe het zal zijn om een vogel te zijn. Het kan niet lang meer duren: het litteken op haar rug jeukt al.
Dan komt December in huis bij Eleanor. Deze vrouw is anders. Ze laat December zijn wie ze is én ze houdt ook van vogels. Bovendien wordt ze niet boos als December in bomen klimt, ze is alleen ongerust. Op school krijgt December zelfs een vriendin; Cheryllynn is ook een buitenbeentje, maar zij weet zich goed staande te houden tegen pestkoppen.
Is December wel een vogel, zoals ze hoopt, of wil ze toch liever een mens zijn?

Wat er precies met December (én met Cheryllynn) aan de hand is, wordt tijdens het verhaal langzaam duidelijk. December is een gecompliceerd kind, met een gigantisch trauma dat ze liever niet onder ogen wil zien. Ze concentreert zich daarom op haar passie: vogels. Eleanor heeft engelengeduld, als lezer krijg je soms de neiging om December met al haar gevogel eens door elkaar te rammelen.
Cheryllynn is een kind om dol op te worden, een stoer meisje dat misschien wel iets té zelfbewust is om nog geloofwaardig te zijn. Ze is wel de vriendin die December nodig heeft.
Hoe December uiteindelijk tot het inzicht komt dat ze nooit een vogel zal worden, is nogal voorspelbaar en abrupt. Ze maakt haar omslag in een razend tempo, zo snel dat de lezer een beetje verbouwereerd achterblijft. De rest van het boek verliep namelijk nogal traag en dan is zo’n wending (plus een Amerikaans-klef happy end) ineens wat veel van het goede.

Zo vrij als een vogel is een boek voor lezers die houden van problemen, zielige meisjes en eindes waarbij alles volledig op zijn pootjes terecht komt. Het boek leest heel lekker weg, Decembers manier van omgaan met haar moeilijkheden is origineel gekozen, maar het geheel is nogal zoetig. Waren alle beschadigde kinderen maar zo makkelijk te helpen.
Zo vrij als een vogel is geschikt voor lezers van elf jaar en ouder.