Het boek van Jongen

3stervertaling: Esther Ottens
illustraties: Ian Schoenherr
Querido, mei 2020

Frankrijk, 1350. Jongen heeft geen ouders. Vanwege zijn bochel wordt hij beschimpt of zijn mensen bang voor hem: een gebochelde brengt ongeluk. Dieren voelen zich juist bij Jongen op hun gemak; Jongen begrijpt precies wat ze tegen hem zeggen.
Het leven van Jongen verandert ingrijpend als de pelgrim Secundus hem meeneemt. Secundus is op weg naar Rome, met een vreemde opdracht: hij moet zeven voorwerpen verzamelen, relikwieën van de apostel Petrus. Secundus heeft zo zijn redenen om naar Rome te gaan, maar Jongen heeft ze ook: hij wil in Rome bidden dat hij een gewone jongen mag worden. Zonder bochel, zonder het geheim dat hij meetorst.
De reis door Frankrijk en Italië is lang en het valt niet mee om de benodigde relikwieën te bemachtigen. Bovendien blijkt Secundus net zo min een gewone pelgrim als Jongen een gewone jongen is.

De reis die Jongen maakt is natuurlijk niet zomaar een reis. Het is ook een periode waarin zijn zelfvertrouwen groeit, want tijdens de tocht wordt hij niet langer aangestaard of gepest. Bovendien ontstaat er voorzichtig een vriendschap tussen hem en Secundus.
Het hele boek zit boordevol christelijke symboliek. Het is tenslotte 1350. Daarbij voelt de lezer wel aankomen dat er iets is met Jongen en dat ook Secundus zo zijn eigen merkwaardige agenda heeft. De ontknoping van het verhaal zit op het randje van geloofwaardigheid. Wie terugbladert ziet dat de aanwijzingen al vanaf het begin knap door het verhaal geweven zijn, maar toch voelt het wat als over-de-top.

Wie zich daar niet aan stoort, wacht een fijn verhaal, een middeleeuwse roadtrip vol avonturen, over de lastige grens tussen goed en kwaad. Bovendien is een boek over de zoektocht naar wie je bent – en dat vervolgens accepteren; een thema dat in veel boeken voor jongeren centraal staat. Ook vanwege de prachtige (omslag-)illustraties en de stijl van de auteur is Het boek van Jongen een aanrader.
Een bijzonder boek, geschikt voor liefhebbers van historische en wat filosofische boeken, voor twaalf jaar en ouder.