It's a wonderful life

3sterLemniscaat, maart 2008

Anna baalt, want ze mag van haar ouders deze zomer niet met haar vrienden mee naar Salou. In plaats daarvan zit ze nu in haar uppie in het vliegtuig op weg naar een vriend van haar ouders: oom York. Hij woont in Muffindale, een klein plaatsje in de Verenigde Staten. De komende vijf weken zal Anna meehelpen in een bric-à-brac-winkeltje in het dorp.
Tot haar verbazing voelt Anna zich in Muffindale meteen thuis. Ze sluit vriendschap met veel bewoners: met de bakker, de Italiaanse kok en de serveerster in het kleine restaurant, maar ook met Tilly, een oude Joodse dame, en met Daniël, een achttienjarige begrafenisondernemer. Met hem sluit Anna een weddenschap af: Daniël gaat haar er de komende weken van overtuigen dat zijn beroep niet saai of vreemd is. Daarom hoort Anna de meest uiteenlopende verhalen over begrafenisrituelen, maar praat ze ook met Tilly en haar man Aaron over haar eigen afkomst: Anna is een vondeling die door haar ouders geadopteerd is. Als Anna na vijf weken teruggaat naar Nederland, heeft ze een hoop geleerd: over vriendschap, over de dood, over het leven en over zichzelf.

Een knus plaatsje dat Muffindale; een stadje om heel erg het Kleine-Huis-op-de-Prairie-gevoel bij te krijgen. Een beetje ouderwets, iedereen kent iedereen en Anna wordt als buitenstaander onmiddellijk geaccepteerd. Zijn werkelijk alle mensen in Muffindale zo gastvrij? Anna past zich ook opvallend snel aan het leven in Muffindale aan; een beetje ongeloofwaardig snel zelfs.
It’s a wonderful life leest als een trein, of desnoods als een film, want je ziet de zonovergoten hoofdstraat van Muffindale zo voor je, en daarbij is Anna een filmgek die geregeld citeert uit bekende en minder bekende films. Achter in het boek staan alle citaten en hun herkomst vermeld.

Het verhaal is geschreven in de derde persoon enkelvoud, consequent vanuit het perspectief van Anna. Ondanks de 222 pagina’s is het boek zo geconsumeerd. Het is een prettig leesbaar tussendoortje, een aangenaam verhaal met wat meer diepgang dan het gemiddelde meidenboek, maar waarvan de inhoud ook weer redelijk snel vergeten is. Door de link met films krijgt het wat extra’s, maar je moet wel een echte cinofiel zijn om alle citaten te kunnen plaatsen. Het boek is geschikt voor lezers vanaf dertien jaar.