Hou van mij

3sterQuerido, februari 2009

Monisha’s moeder was pas zeventien toen ze haar dochter kreeg. Ze waren altijd heel hecht, tot Fred op het toneel verscheen. Voortaan moet Monisha de aandacht van haar moeder delen met haar stiefvader en later met twee halfzusjes. Omdat de toestand thuis onhoudbaar wordt, verhuist ze naar een meidenwegloophuis. Monisha voelt zich eenzaam en afgewezen en zoekt aandacht en liefde bij jongens. Bij heel veel jongens. Maar ook bij hen vindt ze geen geborgenheid, zelfs niet bij Lewis, van wie ze wel houdt en die ook aandacht voor haar welzijn heeft. Maar Lewis heeft nog een andere vriendin en wordt zelfs vader.
Monisha verlangt naar iemand voor wie ze wel belangrijk is. Wil ze ook een baby? Een paar jaar geleden onderging ze een abortus, nadat een vriendje haar min of meer verkracht had. Pas na veel tijd besluit ze niet dezelfde fout te maken als haar moeder. Ze breekt met Lewis, maakt haar school af en gaat zelfstandig in een eigen huisje wonen. Monisha redt zich wel.

Corien Botman vertelt sober over het verlangen van Monisha naar iemand die van haar houdt. Het staat nergens letterlijk, maar je voelt door het hele boek heen dat Monisha gewoon iemand wil voor wie ze belangrijk is. Aan het einde heeft ze die persoon weliswaar nog niet gevonden, maar ze houdt in elk geval wel van zichzelf.  Ik heb er alle vertrouwen in dat het goed komt met haar, en dat ze eerst zorgt dat ze haar zaakjes voor elkaar heeft, voor ze eventueel aan een kind begint. En ik hoop ook dat ze inmiddels genoeg zelfrespect heeft om niet meer iedere jongen die ze tegenkomt mee naar huis te nemen.

Monisha vertelt haar verhaal in de eerste persoon enkelvoud. Het is alweer een goed boek in de Slash-serie. De ‘echte’ Monisha heet Yasmine van Leur. Vooraf vertelt ze dat ze Monisha niet is, maar dat ze wel op haar lijkt. Ze hoopt dat mensen sterker worden van dit boek, dat ze denken: als Monisha het kan, kan ik het ook. Juist omdat dit boek geschreven is samen met een jongere die iets vergelijkbaars heeft meegemaakt, wordt het heel geloofwaardig. Hou van mij is geschikt voor lezers vanaf veertien jaar.